HomeNieuwsStudenten Universiteit Twente bouwen Star Wars lichtzwaarden
Star Wars - Creative Technology

Studenten Universiteit Twente bouwen Star Wars lichtzwaarden

Over twee weken gaat de nieuwe Star Wars film in première. Voor studenten Creative Technology van de Universiteit Twente is dit een mooie aanleiding om een jeugddroom in vervulling te laten gaan. Namelijk het bouwen van een eigen lichtzwaard (lightsaber) om er vervolgens mee te vechten.

De Star Wars films zijn onder liefhebbers al decennia lang een begrip. In de films, nemen de lightsabers een prominente plek in. Er zijn commercieel allerlei versies van dit wapen verkrijgbaar. Volgens Creative Technology student Freek Teunen laat de kwaliteit hiervan echter te wensen over en lijken de verkrijgbare versies onvoldoende op de lightsabers uit de film. Daarom zetten 30 studenten en diverse fans op de Universiteit Twente hun technische kennis in om er zelf een te bouwen. Creative Technology docent Edwin Dertien maakte het ontwerp, dat onder meer bestaat uit een opale kunststof buis, een led-strip, een speaker, een accu en elektronica om het geheel aan te sturen. Creative Technology docent Edwin Dertien tekende voor het ontwerp.

Teunen: “Tijdens onze opleiding leren we prototypes maken en werken we met dit soort elektronica. We vinden het gewoon leuk om te doen.” Na het bouwen van de wapens is het programma nog niet afgelopen. Onder begeleiding van een docent van Arashi, een vechtsportvereniging voor studenten en medewerkers van de UT, leren de studenten vervolgens om met hun wapen te vechten als een echte Jedi.

Bekijk de uitzending van Hart van Nederland vanaf 15:12 min.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)