HomeNieuwsUT spin- off lanceert eerste autonome ramenwasrobot
UT Kite robot

UT spin- off lanceert eerste autonome ramenwasrobot KITE Robotics demonstreert robot op 10 november 2015

Het is zover, UT spin- off KITE Robotics is klaar voor de allereerste publieke demonstratie van zijn reinigingsrobot. Om te laten zien dat KITE Robotics klaar is voor het grote werk reinigt de KITE Robot het UT- gebouw de Spiegel. Dit gebouw aan de entree van de campus van de Universiteit Twente is compleet voorzien van ramen. De robot is volgens de ontwikkelaars vijf keer zo snel als een glazenwasser en voordeliger dan handmatig wassen. Tevens reinigt de robot zowel glas als kozijnen, zit er geen zeep in het water en voorkomt hij strepen op het glas.

De robot is ontwikkeld voor het schoonmaken van grote, gladde oppervlakten aangestuurd door middel van een computerprogramma. Werktuigbouwkundige en oprichter Stefan Spanjer van KITE-Robotics ontwikkelde met een team het systeem waarmee vier kabels de positie van de schoonmaakrobot op een gebouw controleren. “Door op bepaalde manieren aan de kabels te trekken, verandert de robot van plek zodat hij over het complete gebouw kan bewegen.” Op het dak van een gebouw worden eenmalig eenvoudige bevestigingspunten geplaatst waaraan (bij een abonnement zo’n 4 tot 6 keer per jaar) tijdens reiniging de robot tijdelijk bevestigd wordt. In onderstaand filmpje wordt het principe uitgelegd.

“De robot is het meest geschikt voor grote gebouwen die met de traditionele glazenwastechnieken risicovol zijn om te reinigen en biedt daarom een oplossing voor gebouwbeheerders en reinigingsbedrijven. Het beroep van glazenwasser is fysiek zwaar en gevaarlijk door het werk op hoogte in weer en wind (volgens verzekeringsmaatschappijen een van de gevaarlijkste beroepen ter wereld). De robot kan gebouwen reinigen tot zo’n 80m hoogte. De robot reinigt de totale gevel: glas, kozijnen en beplating (aluminium, natuursteen, trespa, staal, etc.).

Stefan Spanjer studeerde Werktuigbouwkunde en werkte onder leiding van professor Just Herder mee in de vakgroep Werktuigbouwkundige automatisering en Mechatronica. Spanjer startte het bedrijf Kite Robotics met behulp van een STW- grant. Het bedrijf KITE Robotics bestaat uit 7 medewerkers  afkomstig van de Universiteit Twente en Saxion.

Officiële lancering 10 November

Op dinsdag 10 november is de eerste publieke test met de KITE Robot te zien op het gebouw de Spiegel van de Universiteit Twente, het gezichtsbepalende gebouw meteen aan de entree van de campus. Het glazenwassen door de robot start om 16:00 uur en u bent van harte welkom om de robot te komen bekijken.

De robot werd gisteren alvast getest, waarbij de UT letterlijk diende als 'living lab'. Zie ook dit filmverslag van Hart van Nederland. Kite Robotics is gevestigd in the Gallery op Kennispark Twente.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)