HomeNieuws & eventsCorporate mededelingenTecnológico de Monterrey en Universiteit Twente markeren 25-jaar samenwerking

Tecnológico de Monterrey en Universiteit Twente markeren 25-jaar samenwerking

Het is één van de langstlopende internationale samenwerkingen van de Universiteit Twente, die met Tecnológico de Monterrey (Tec) in Mexico. Eind oktober vierden de universiteiten samen het 25-jarig bestaan van de samenwerking. Een delegatie met bestuurders, onderzoekers en ondersteuners, onder leiding van collegevoorzitter Vinod Subramaniam, was te gast in op de campus in Monterrey. Om deze mooie mijlpaal te vieren, maar om ook vooruit te blikken hoe de samenwerking nog vruchtbaarder kan worden.

Tec de Monterrey is een van de grote universiteiten in Mexico en staat hoog aangeschreven. De universiteit heeft meer dan 90.000 ingeschreven studenten, die op één van de 26 campussen verspreid over het land studeren.

Innovatie en ondernemerschap

“Het is echt een unieke samenwerking, zeker op deze schaal”, ziet Karin Paardenkooper, UT-landencoördinator voor Mexico. “We vullen elkaar heel mooi aan en hebben gelijksoortige ambities als het gaat om innovatie en ondernemerschap. Zowel op het gebied van onderwijs, onderzoek als valorisatie leren we veel van elkaar. Er zijn veel verschillende projecten die we samen ondernemen, waaronder ook de samenwerking binnen de ECIU. En trekken de universiteiten samen op waar het gaat om het verder ontwikkelen van  challenge-based learning.”

Tijdens het werkbezoek van de delegatie, waarbij ook Wilfred Mohr, de Nederlandse ambassadeur voor Mexico en Belize, aanwezig was, werd op feestelijke wijze stilgestaan bij de mijlpaal. Er is een formele handtekening gezet onder de PhD Double Degree overeenkomst waar alle UT-vakgroepen direct gebruik van kunnen maken.

Uitwisseling

Ook vormde het werkbezoek een belangrijke mijlpaal in het Erasmus+-programma (KA107 Mexico), waarvoor Dr. Arturo Susarrey van de vakgroep Mesoscale Chemical Systems van de faculteit TNW het initiatief heeft genomen. Vanwege COVID-19 stonden uitwisselingen op een laag pitje.

Binnen dit programma vindt uitwisseling plaats tussen academici en ondersteunend personeel, voor zowel training als teaching. De deelnemers kregen de gelegenheid om in elkaars keuken te kijken: om te leren van elkaars faciliteiten en aanpak, hun onderzoek te presenteren, alsook om colleges en seminars aan studenten te geven.

Ambities voor de toekomst

Tijdens het bezoek zijn de ambities voor de komende jaren uitgebreid besproken. Anne Olde Loohuis, strategisch adviseur internationalisering: “Er zijn goede mogelijkheden om het niveau van samenwerking verder op te schalen. De ecosystemen van Tec en UT kunnen elkaar nog meer versterken dan ze nu doen, en we zien mooie kansen voor versterking van uitwisseling, onderwijsinnovatie (zoals challenge-based learning), gezamenlijk onderzoek en samenwerking met bedrijven.”

De komende maanden wordt er vanuit de instellingen gezamenlijk aan een meerjarig strategisch samenwerkingsplan gewerkt. Wie kansen ziet om eigen ambities in de samenwerking tussen Tec en UT te verwezenlijken, is van harte uitgenodigd om mee te denken.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)