HomeNieuwsOpzoek naar superhete gesteenten: Nieuw wereldwijd model voor opsporing geothermische bronnen

Universitair hoofddocent Juan Carlos Afonso werkte samen met de Clean Air Task Force (CATF) aan een nieuw technisch-economisch wereldmodel voor superhete geothermische energie, dat deze week werd gepresenteerd op 's werelds belangrijkste energieconferentie: CERAWeek

Het nieuwe unieke modelleerprogramma dat CATF gisteren publiceerde, benadrukt de enorme wereldwijde energiepotentie van geothermische energie uit superheet gesteente. CATF geeft aan dat "slechts 1% van de superhete gesteentebronnen in Europa de potentie hebben om 2,1 terawatt aan energiecapaciteit te leveren - of genoeg om bijna 1400 keer te voldoen aan het elektriciteitsverbruik van Berlijn in 2022.”

Superhete omstandigheden

Energie uit superheet gesteente maakt gebruik van geavanceerde diepboortechnologieën om toegang te krijgen tot superhete omstandigheden (400°C of heter) die overvloedige, altijd beschikbare, hernieuwbare, concurrerende, koolstofvrije energie kunnen opleveren. En dan ook nog eens met een landvoetafdruk die veel kleiner is dan die van andere energiebronnen.

Dankzij nieuwe boortechnologieën bereiken we binnenkort overal ter wereld superkritische (superhete) geothermische reservoirs. Nu moeten we alleen nog weten waar we precies moeten boren.

Meer informatie

Dr. Juan Carlos Afonso is universitair hoofddocent aan de onderzoeksafdeling Applied Earth Sciences (AES; Faculteit ITC). Afonso's toonaangevende werk aan de thermische structuur van de lithosfeer op mondiale en regionale schaal ligt ten grondslag aan het CATF-rapport. Afonso is ook de coördinator van het Marie Sklodowska Curie Actions (MSCA) Doctoraal Netwerk EarthSafe, dat belangrijke nieuwe technologieën en modellen zal bijdragen ter ondersteuning van het gebruik van geothermische energie in Europa en daarbuiten. Ontdek het geothermische potentieel van superheet gesteente in de wereld via de modelleringstool hier.

dr. J.C. Afonso (Juan Carlos)
Universitair hoofddocent