HomeNieuwsGemeente Enschede, Hogeschool Saxion en Universiteit Twente organiseren Keti Koti Tafel

De Nationale Herdenking Slavernijverleden tijdens Keti Koti (vrij vertaald: ‘de ketenen zijn gebroken’)  dit jaar op 1 juli was het startpunt van het Nationale Herdenkingsjaar Slavernijverleden in Nederland. In het Herdenkingsjaar wordt extra aandacht besteed aan het slavernijverleden en wordt stilgestaan bij de gevolgen hiervan. Hoe werken die door in het hier en nu? In de regio Twente vinden we het ook belangrijk om hierbij stil te staan. Dit doen wij met verschillende activiteiten door het jaar heen. We starten op 28 september. Dan organiseren de Gemeente Enschede, Hogeschool Saxion en Universiteit Twente samen een Keti Koti Tafel in het stadhuis van Enschede.

Iedereen is welkom om met elkaar te eten, ervaringen uit te wisselen en vooruit te kijken. Dus ben jij student of werk je aan de Universiteit Twente of bij Hogeschool Saxion? Meld je dan snel aan via de link onderaan dit bericht. Ook als je inwoner bent van Enschede zien we je graag aan de Keti Koti Tafel.

De Keti Koti Tafel: een nieuwe traditie

De Keti Koti Tafel is een nieuwe traditie die speciaal ontwikkeld is om ons gedeelde koloniale en slavernijverleden en de gevolgen hiervan bespreekbaar te maken. Iedereen die meedoet zit aan een mooi gedekte tafel. De personen die tegenover elkaar zitten zijn elkaars gesprekspartners en brengen verschillende (culturele) achtergronden en verhalen mee – de rol die huidskleur daarin speelt is een belangrijk gesprekonderwerp. Tijdens de gesprekken, die professioneel begeleid worden, wissel je met elkaar persoonlijke ervaringen, herinneringen en gevoelens uit die te maken hebben met de gevolgen van de Nederlandse slavernijgeschiedenis. Ook wordt er een heerlijke rituele maaltijd gegeten die herinnert aan het slavernijverleden.

Samen vooroordelen bestrijden en begrip vergroten

Met deze Keti Koti Tafel willen de Gemeente Enschede, Hogeschool Saxion en Universiteit Twente – in samenwerking met de Stichting Keti Koti Tafel – een krachtige bijdrage leveren aan het bespreekbaar maken en bestrijden van vooroordelen en discriminatie. Elkaar inspireren en elkaar beter begrijpen, daar werken we samen aan.

Aanmelden en meer informatie

Wil jij er graag bij zijn? Meld je dan snel aan en ga in gesprek op 28 september. Deelname aan de Keti Koti Tafel is gratis en de bijeenkomst start om 19.00 uur (inloop 18:30). Je kunt zowel in het Nederlands als het Engels deelnemen. Wil je meer weten over de Keti Koti Tafel? Kijk dan op de website van de Keti Koti Tafel.