HomeNieuwsStromingsleer goed voor 19.000 banen, maar financiering loopt achter
Ruud Henkes

Stromingsleer goed voor 19.000 banen, maar financiering loopt achter

In de Nederlandse industrie werken meer dan 19.000 experts aan stromingen. De export van producten en diensten op het gebied van de stromingsdynamica levert grote toegevoegde waarde voor de economie en de maatschappij. Dit blijkt uit het rapport ‘Alles stroomt in Nederland’ dat vandaag werd aangeboden aan Tweede Kamerleden. Vanuit de Universiteit Twente is prof. Detlef Lohse één van de initiators van het rapport.

De stromingsleer is de wetenschap van bewegende vloeistoffen, gassen en deeltjes en omvat het voorspellen beheersen en meten van stromingen bij elke snelheid en op elke schaal: van de kleinste bloedvaten in ons lichaam tot orkanen in de atmosfeer. Het is een vitale, maar doorgaans wat onbekende technologie.

Het blijkt dat in de Nederlandse industrie meer dan 19.000 mensen aan stromingen werken en dat de stromingsleer jaarlijks 11,5 miljard euro bijdraagt aan de Nederlandse economie. Daarmee is de stromingsleer van cruciaal belang voor het oplossen van toekomstige maatschappelijke uitdagingen. In het rapport ‘Alles stroomt in Nederland’, dat werd opgesteld in opdracht van het J.M. Burgerscentrum, de nationale onderzoekschool voor de stromingsleer, wordt de bruto toegevoegde waarde berekend op 130.000 euro per werknemer. Meer dan 75% van de stromingsleer-industrie exporteert zijn producten en diensten.

Het rapport is aangeboden aan woordvoerders wetenschap en innovatie in de Tweede Kamer. Het rapport komt op een belangrijk moment. Op het ministerie van Economische Zaken en Klimaat is men bezig om de belangrijkste sleuteltechnologieën voor de toekomst van Nederland te bepalen. En ook het ministerie van OCW is bezig met een toekomstverkenning op initiatief van minister Robbert Dijkgraaf.

‘Structureel ondergefinancierd’

“Stromingsleer valt soms tussen wal en schip: bij OCW ziet men het meer als een technologie, bij Economische Zaken wordt het gezien als wetenschappelijke discipline. Stromingsleer is in Nederland daardoor structureel ondergefinancierd, terwijl we op Europese schaal aantoonbaar tot de top behoren”, zegt UT-hoogleraar Detlef Lohse, die recent zijn derde Advanced Grant van de Europese onderzoekraad ERC in ontvangst mocht nemen.

‘Meer waardering in buitenland’

Professor Ruud Henkes, directeur van het Burgerscentrum: “Internationaal wordt Nederland in de stromingsleer al meer dan een eeuw tot de wereldtop gerekend. Het lijkt wel of het buitenland meer waardering heeft voor de belangrijke Nederlandse bijdragen dan Nederland zelf.” Met het rapport ‘Alles stroomt in Nederland’ wil het Burgerscentrum niet alleen de kwaliteit, maar ook het belang van stromingsleer onder de aandacht brengen. Het rapport bevat aansprekende voorbeelden van resultaten op het gebied van klimaat, energietransitie, gezondheid, hightech, milieu, landbouw en voedsel. “Juist de breedte in de toepassingen van de stromingsleer lijkt wel onze bottleneck”, aldus Henkes, “het vakgebied is echt topsector- en missie overstijgend.”

Foto: Aanbieden petitie “Alles stroomt in Nederland” door delegatie van het J.M. Burgerscentrum aan de Vaste Kamer Commissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW)  in de tweede kamer in Den Haag (6 juni 2023).

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)