HomeNieuwsUniversiteit Twente lanceert Robotics Centre

Universiteit Twente lanceert Robotics Centre

Het nieuwe Robotics Centre van de Universiteit Twente is op feestelijke wijze gelanceerd tijdens de Robotics Day op de campus. Zo’n driehonderd bezoekers markeerden deze bijzondere mijlpaal. Het centrum is dé plek waar al het onderzoek en onderwijs op het gebied van robotica op de UT samenkomen. Studenten, onderzoekers en partners werken er samen aan oplossingen die ons dagelijks leven verbeteren.

De dag stond volledig in het teken van robotica. De aftrap werd verzorgd door Twan Koolen, Software Engineer bij Boston Dynamics, waar hij werkt aan de Atlas robot. Tijdens zijn presentatie nam hij de meer dan 300 aanwezigen mee op een reis door zijn ervaringen in de wereld van de robotica, van zijn tijd bij RoboCup tot aan zijn huidige functie.

Inzicht in robotica-onderzoek

Na de keynote bood de robotica tour de gelegenheid om de verschillende robotica labs van de Universiteit Twente te verkennen en meer te leren over de laatste ontwikkelingen in robotica-onderzoek.

Daarnaast boden paneldiscussies met vooraanstaande wetenschappers, studenten en vertegenwoordigers van verschillende toepassingsgebieden van het Robotics Centre waardevolle inzichten in de toekomstige uitdagingen en mogelijkheden. Tijdens deze discussies kwamen verschillende onderwerpen aan bod. Zo werd er gedebatteerd over de vraag of de industrie evenveel invloed moet hebben als onderzoekers bij het bepalen van prioriteiten. En is het bijvoorbeeld mogelijk de vooroordelen van AI volledig te elimineren?

De dag werd feestelijk afgesloten, waarbij het Robotics Centre officieel werd gelanceerd, compleet met een aftelling, paarse confetti en champagne die werd uitgedeeld door robots.

Keynote Twan KoolenRobot EvePaneldiscussiesPaneldiscussiesLancering Robotics CentreRobot deelt champagne uit
Foto: Laurens Berg

Bundelen van expertise

Steven van Roon, manager business & operations van het Robotics Centre van de Universiteit Twente: ‘Het centrum richt zich op de ontwikkeling van robotinnovaties voor diverse toepassingen, zoals medische zorg, industriële processen en het dagelijks leven. Het multidisciplinaire centrum brengt onderwijs, onderzoek en innovatie samen en heeft oog voor de combinatie tussen technologie, mens en maatschappij. Naast het ontwikkelen van nieuwe oplossingen, wil het centrum ook een plek zijn voor inspiratie, discussie en dialoog over sociale, ethische en organisatievraagstukken met betrekking tot robotica.’

Het Robotics Centre is een gezamenlijk initiatief van de faculteiten Engineering Technology (ET) en Electrical Engineering, Mathematics en Computer Science (EEMCS) werkt actief samen met de overige faculteiten en UT-onderzoeksinstituten. De beide decanen zijn enthousiast en zien het centrum als een uniek kenniscentrum waarin wordt gewerkt aan robottechnologie om ons leven te verbeteren en verschillende initiatieven van de Universiteit Twente samen te brengen.

Ondanks dat er momenteel nog geen fysieke locatie is, is het Robotics Centre van de Universiteit Twente officieel van start gegaan om alle expertise op het gebied van robotica samen te bundelen. Het centrum maakt voorlopig gebruik van de verschillende roboticalabs op de campus als infrastructuur en er wordt gewerkt aan de plannen voor een eigen plek op de campus.

Ga voor meer informatie naar de website van het Robotics Centre.

ir. S. van Roon (Steven)
Manager Business & Operations Robotics Centre