HomeNieuwsUniversiteit Twente opent BioImaging Centre

Universiteit Twente opent BioImaging Centre

Het BioImaging Centre (BIC), de kernfaciliteit voor microscopie van het Technisch Medisch Centrum van de Universiteit Twente opent haar deuren op 30 maart 2023. De faciliteit is uitgerust met de nieuwste microscopiesystemen en is toegankelijk voor onderzoekers van de Universiteit Twente en het bedrijfsleven.

Voorzitter van het College van Bestuur van de UT, Vinod Subramaniam opent het BIC tijdens een feestelijke opening, waarbij Erik Danen van het Leiden Academic Centre for Drug Research (LACDR) nieuwe beeldvormingstechnologieën voor kankeronderzoek zal presenteren. Verschillende onderzoekers van de Universiteit Twente vertellen over het gebruik van de nieuwste microscopische technieken in hun werk.

Nieuwste microscopiesystemen

“Tijdens de opening presenteren we enkele van de belangrijkste technologieën die aanwezig zijn in het BIC”, vertelt medeoprichter Ivo Vellekoop. Het BIC beschikt over de nieuwste microscopiesystemen, waaronder confocale fluorescentie- en Raman-microscopen en het eerste TomoCube HT-X1 systeem van Nederland om levende cellen 3D in beeld te brengen. Ook is er in het BIC ruimte voor experimentele microscopie zoals bijvoorbeeld de zogenaamde wavefront-shaping/adaptive optics two-photon microscope waarmee onderzoekers diep in levende weefsels kunnen kijken.

Training en ondersteuning

Naast de nieuwste microscopen biedt het BIC ook de mogelijkheid tot cel- en weefselkweek voor onder andere organen-op-chips- en 3D-bioprinttoepassingen. Er is technische ondersteuning  en training voor het gebruik van alle microscopiesystemen, voor de kweek van stamcellen naar weefselspecifieke celtypen en voor genetische modificatie (CRISPR-Cas9). Daarmee is het een zeer geavanceerde faciliteit voor fundamenteel en biomedisch onderzoek.

Meer informatie

Het centrum is een faciliteit het TechMed Centrum van de Universiteit Twente. UT-onderzoeker prof. dr. ir. Ivo Vellekoop is tevens een van de uitgelichte wetenschappers van de Universiteit Twente. Je kan je aanmelden voor de feestelijke opening op de website. Meer informatie is te vinden op de website van het BIC.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)