HomeNieuwsUT viert Internationale Vrouwendag

UT viert Internationale Vrouwendag Embracing Equity Together

Op 8 maart lopen mensen uit alle lagen van de bevolking samen door Enschede tijdens de Internationale Vrouwendagmars georganiseerd door Amnesty UTwente. Tijdens deze speciale week vol activiteiten zetten we onze vrouwelijke studenten en medewerkers in het zonnetje en omarmen we gelijkheid. De officiële openingsceremonie is aanstaande woensdag, maar op dinsdag de 7e zijn er al volop initiatieven om bij aan te sluiten. "We willen benadrukken dat iedereen - ongeacht geslacht - mee kan doen. We creëren samen een rechtvaardige omgeving op de UT", zegt organisator Verena Menzel.

Internationale Vrouwendag wordt elk jaar op 8 maart gevierd. Dit jaar is het officiële thema #EmbraceEquity. "We willen iedereen erbij betrekken, omdat het uitdagen van stereotypen en het omarmen van gelijkheid iets is wat we samen moeten doen", zegt Menzel. Op enkele buikdansworkshop voor vrouwen na, is elk gender welkom bij alle evenementen. "We moedigen iedereen aan om deel te nemen. Loop tijdens je lunch eens langs het Kick-Off Event, gewoon om te zien wat er gebeurt."

Mensen samenbrengen

Gedurende de week zijn er veel verschillende activiteiten. Voor iedereen is er wel iets wat bij hen past. Veel verschillende groeperingen zetten vrouwelijke studenten en medewerkers in het zonnetje. En dit jaar hebben ze allemaal hun krachten gebundeld, zodat je van 7 tot en met 10 maart bij een van de evenementen kunt aansluiten. "Het mooie van het samenbrengen van al deze initiatieven is dat we ook veel verschillende doelgroepen bij elkaar brengen. Studenten, academisch en ondersteunend personeel kunnen elkaar ontmoeten in een nieuwe omgeving", legt Menzel uit.

Internationale Vrouwendagmars

Wat de Internationale Vrouwendag dit jaar extra bijzonder maakt, is een mars door Enschede van Saxion naar het Stationsplein. Mensen uit alle lagen van de bevolking komen samen om solidair te lopen, ter ere van de vele obstakels en uitdagingen die vrouwen in de loop van de geschiedenis tegenkwamen en ook hebben overwonnen. "De mars is een krachtige uiting van eenheid die ons eraan herinnert dat we samen een verschil kunnen maken en voor een positieve verandering kunnen zorgen", zegt Alexandra Mulder van Amnesty UTwente, organisator van de mars.

Meer informatie

Tijdens de week zijn er veel activiteiten en evenementen om van te genieten en je te informeren over de uitdaging waar vrouwen in de academische wereld voor staan. Het volledige programma is te vinden op de website over Internationale Vrouwendag op de UT 2023. Op deze website kun je meer informatie vinden en je aanmelden voor evenementen. Kijk voor meer informatie over Internationale Vrouwendag op de website over Internationale Vrouwendag.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)