HomeNieuwsTweede jaar op rij groot Perspectief-programma voor Willem Vos
Willem Vos

Tweede jaar op rij groot Perspectief-programma voor Willem Vos

Zeven brede onderzoeksconsortia krijgen in totaal 35 miljoen euro voor onderzoek naar technologische innovaties die antwoorden geven op maatschappelijke uitdagingen. De nieuwe Perspectief-projecten richten zich onder andere op smakelijkere plantaardige voeding, goedkopere en toegankelijkere medische beeldvormingstechnologie en platte optica voor duurzamere hightech apparatuur. Mede-programmaleider Willem Vos (TNW) van de UT is er voor het tweede jaar op rij in geslaagd een groot Perspectief-programma binnen te halen.

Het AWAVE-project (Advanced Wave Engineering for Sustainable Optical Applications) ontwikkelt platte optische componenten. Deze zorgen ervoor dat er minder onderdelen nodig zijn in lithografiemachines (voor chipproductie), dat lampen minder energie gebruiken en meer licht opleveren, en dat inkjetprinters beter voorspelbare glanzend volle kleuren kunnen printen.

Platte optica om meer te doen met minder

De onderzoekers combineren twee van de nieuwste lichtmanipulatietechnologieën om de huidige grote en gekromde optische componenten te vervangen door platte alternatieven met een vlakke voor- en achterkant die minder lichtvervorming opleveren. De nieuwe componenten zijn makkelijker te recyclen en gebruiken minder schadelijke stoffen. Bovendien sturen ze meer kleuren licht tegelijk. Dit maakt veel scherpere afbeeldingen mogelijk en daarmee nieuwe toepassingen. Budget (incl. cofinanciering): 3,1 miljoen euro.

Prof. dr. Willem Vos

De lol van Perspectief-programma’s bestaat eruit om goed te luisteren naar praktische vragen van high-tech industrieën en daaruit grensverleggend en fundamentele onderzoeksvragen te destilleren.

Prof. dr. Willem Vos

Consortium

Projectleiders: Dr. Nandini Bhattacharya (TU Delft) en Prof. dr. Willem Vos (Universiteit Twente). Kennisinstellingen: ARCNL, TU Delft, Technische Universiteit Eindhoven, Universiteit Twente Bedrijven: AAC Hyperion, ASML, Canon, Demcon, JMO, SCIL, Signify, Sumipro.

Perspectief

Perspectief is een programma van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), gefinancierd door het ministerie van EZK. Het programma daagt onderzoekers uit om brede, discipline overstijgende consortia te vormen met het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en overheden voor onderzoek gericht op maatschappelijke uitdagingen en de sleuteltechnologieën. Samen werken ze aan technologische innovaties met maatschappelijke impact en het creëren van economische kansen voor Nederland. Daarmee leveren de projecten een bijdrage aan het Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid van het ministerie van EZK.

Er is ook een Perspectief toekenning voor: Onderzoeksconsortium SusInkCoat ontvangt 6 miljoen euro voor groene revolutie in dunne films, coatings en inkten (utwente.nl)

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)