HomeNieuwsUniversiteit Twente en ING slaan handen ineen met ‘AI in Finance’

Universiteit Twente en ING slaan handen ineen met ‘AI in Finance’

De Universiteit Twente en de ING Group hebben hun handtekeningen gezet onder een samenwerkingsovereenkomst voor vijf jaar op het vlak van kunstmatige intelligentie en data science in de financiële wereld. Dat werd gevierd tijdens het toonaangevende congres FinanceCom2022, waar de UT deze week gastheer van is. Het is voor het eerst dat dit internationale congres op het gebied van Finance en Fintech in Nederland wordt georganiseerd.

Jos van Hillegersberg, hoogleraar Business Information Systems op de UT en sinds kort tevens academic director van de Jheronimus Academy of Data Science, is verheugd met de samenwerking tussen de UT en ING. “We zijn in Nederland al een tijd lang aan het pionieren en innoveren met de toepassing van kunstmatige intelligentie. In de financiële sector liggen er grote kansen. Maar we lopen ook tegen een probleem aan: de enorme vraag naar talent vanuit het bedrijfsleven en de academische wereld. Deze samenwerking helpt bij het verminderen van dit tekort. Het feit dat ING actief investeert in wetenschappelijke kennis van de UT, zegt veel.”

FinanceCom2022. V.l.n.r.: Joerg Osterrieder (UT), Anand Autar (ING), Kerem Tomak (ING), Jos van Hillegersberg (UT).

Maatwerk met AI

Afstudeerders, onderzoekers en promovendi richten zich binnen deze samenwerking op toepassing van complexe datasets in de financiële sector. Van Hillegersberg: “Dat kan gaan over het analyseren van kredietrisico, detectie van fraude, het adviseren van bankklanten rondom investeringen en beleggingen, maar ook over de inzet van AI voor de particuliere klant. Die moet weer het gevoel terugkrijgen dat hij persoonlijk geholpen wordt. Grote banken sluiten steeds meer van hun kantoren en bieden hun klanten via het standaard bankierpakket een aantal services. Dat is geen maatwerk meer, maar AI kan daar verandering in brengen. Deels gebeurt dat al, maar de prestaties van algoritmes staan tegelijkertijd nog in de kinderschoenen. En er zijn veel ethische en wet-gerelateerde vraagstukken in de financiële wereld. Wat mogen algoritmes wel en niet met onze data en wie is er verantwoordelijk als het fout gaat? Kortom: werk aan de winkel.”

Jorg Osterrieder: data-expert

Onderdeel van de samenwerking is de recente benoeming van de tot nu toe in Zwitserland werkzame Joerg Osterrieder op de UT. Osterrieder is al meer dan 15 jaar actief op het gebied van digitalisering van de financiële sector. De afgelopen vijf jaar heeft hij leiding gegeven aan meer dan 30 nationale en internationale onderzoeksprojecten die gericht zijn op kwantitatief, data-gedreven onderzoek en financiële toepassingen. Eerder was hij executive director bij Goldman Sachs en Merrill Lynch, analist bij AHL en lid van het senior management bij Credit Suisse Group. Osterrieder is actief op het snijvlak van de academische wereld en het bedrijfsleven.

ING: voorop blijven lopen

Anand Autar, Global Head Analytics Business Development bij ING Groep, en Kerem Tomak, Global Chief Analytics Officer, benadrukten namens ING het belang van de overeenkomst met de UT. Ze zien veel voordelen in een dergelijke publiek-private samenwerking: “ING Group heeft altijd voorop gelopen in financiële en technologische ontwikkelingen en dat willen we zo houden. Daarom is het essentieel om in Nederland een bloeiend AI-ecosysteem te creëren waar onze eindconsumenten iets aan hebben.”

KickStart AI

De samenwerking is onderdeel van het initiatief KickStart AI, waarbij vijf grote Nederlandse bedrijven zich inzetten voor het stimuleren van AI in Nederland. Ahold Delhaize, ING, KLM, NS en Philips werken samen aan initiatieven voor AI-onderwijs, -talent en -innovatie. Binnen Kickstart AI hebben zij toegezegd te investeren in publiek-private partnerschappen door middel van gezamenlijke academische posities, zoals die van Joerg Osterrieder in Twente.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)