HomeNieuwsITC opent nieuw UAV-centrum

ITC opent nieuw UAV-centrum Hoe UAV-technologie de geowetenschappen verder kan ondersteunen

De afgelopen twee decennia heeft het gebruik van onbemande luchtvaartuigen (‘Unmanned Aerial Vehicles; UAV’s) een hoge vlucht genomen. De faculteit ITC van de Universiteit Twente loopt voorop bij deze ontwikkeling en maakt intensief gebruik van UAV's voor remote sensing. Vanwege de enorme belangstelling voor UAV-technologie binnen en buiten de faculteit, richtte ITC een UAV-centrum op.

Het centrum structureert en vergroot de opgedane kennis binnen het UAV-onderzoek. Daarnaast breidt het de capaciteit van ITC op het gebied van onderwijs en advies uit. Onderzoekers van verschillende afdelingen werken in het nieuwe centrum samen om maatschappelijke en wetenschappelijke impact te creëren rondom drones en Unmanned Aerial Vehicles. Zo vergaart het UAV-centrum onder andere kennis over elektronica en robotica. Met die kennis kunnen we bijvoorbeeld sensoren en platformen beter aanpassen aan complexe situaties.

Naast vakkennis en het in kaart brengen van situaties met behulp van UAV’s draagt het UAV-centrum ook bij aan de missie van ITC: capaciteitsontwikkeling, waarbij we mondiale ‘wicked problems’ aanpakken door kennis en instrumenten op het gebied van geo-informatie en aardobservatie effectief toepassen, delen en faciliteren.

Maatwerk door microcolleges

Het centrum ontwikkelt nieuw onderwijsmateriaal door de kennis van verschillende onderzoekers te combineren. Dat onderwijsmateriaal biedt het centrum op verschillende manieren aan. Naast traditioneel onderwijs in de vorm van korte maatwerkcursussen is er ook online onderwijs voor studenten die op afstand of hybride studeren. Waar het meer traditionele ‘presentieonderwijs’ hoofdzakelijk voortbouwt op eerdere cursussen, is het online onderwijs gestructureerd in microcolleges. Onderwijzers kunnen die  combineren tot korte of juist langere cursussen met verschillende maten van complexiteit, speciaal afgestemd op elke doelgroep.

Hoewel het UAV-centrum nog in de kinderschoenen staat, lopen er al diverse projecten en dat zullen er snel meer worden. Meer informatie over het UAV-centrum is te vinden op de website van het centrum.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)