HomeNieuwsUT hoogleraar Carine Doggen in Rijnstate Collegetour

UT hoogleraar Carine Doggen in Rijnstate Collegetour

In Rijnstate Collegetour, koplopers in de zorg, vertellen hoogleraren van Rijnstate over hun vakgebied. In de derde aflevering van Rijnstate Collegetour nam Carine Doggen, klinisch epidemioloog en hoogleraar aan de Universiteit Twente (TechMed Centrum) de kijkers mee in haar vakgebied: het onderzoeken van nieuwe technologieën en innovaties in de zorg waarbij de focus ligt op verplaatsing van zorg uit het ziekenhuis naar thuis.

Carine werkt in het Wetenschapsbureau van Rijnstate en op de afdeling Health Technology and Services Research aan de Universiteit Twente (UT/TechMed Centrum, fac. BMS). In haar rol wil ze een brug slaan tussen wetenschappelijk onderzoek aan de Universiteit en de dagelijkse praktijk in het ziekenhuis.

Slimme pleister

Er is steeds meer aandacht voor het succesvol invoeren van vernieuwingen en de digitale transitie die de ziekenhuiszorg doormaakt. Deze innovaties maken het ook mogelijk dat patiënten steeds vaker zorg thuis kunnen ontvangen. Data speelt daarin een steeds belangrijkere rol.

Een goed voorbeeld van zo’n innovatie is een draagbare sensor, oftewel een slimme pleister. Hoe doe je bijvoorbeeld onderzoek naar het effect van zo’n nieuwe technologie? Hoe voer je zo’n nieuwe technologie in? Zijn de nieuwe technologieën betrouwbaar? Meet je wel wat je wilt meten? En wat vindt de zorgmedewerker ervan? En de patiënt zelf? Op deze vragen en meer gaf Carine Doggen antwoord tijdens haar Collegetour.

De derde aflevering van de Rijnstate Collegetour vond plaats op woensdag 30 maart. Hier vind je meer informatie over de Rijnstate Collegetour en kun je de derde aflevering met Carine terugkijken. Brontekst Rijnstate Collegetour.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)