HomeNieuwsNieuwe test om meerdere infecties tegelijkertijd op te sporen

Nieuwe test om meerdere infecties tegelijkertijd op te sporen

Een consortium onder leiding van UT-spin off ECsens gaat een nieuwe test ontwikkelen om meerdere kortdurende infecties van neus en keel, zoals het coronavirus, gelijktijdig op te sporen. "Samen met de Universiteit Twente, Johannes Kepler Universiteit Linz, CNRS Tokyo en de Twentse bedrijven LabMicTA en InterFluidics gaan we onze virussensor combineren met een moleculensensor tot een compleet systeem dat de gegevens ook direct communiceert naar alle geautoriseerde zorgverleners", zegt de ECsens CTO en projectcoördinator Pepijn Beekman.

De nieuwe tests zullen ons voorbereiden op eventuele toekomstige pandemieën, maar er zijn meer voordelen aan het hebben van één test om meerdere infecties op te sporen. Goedkope tests zouden voor een revolutie in de gezondheidszorg kunnen zorgen. Dit zou niet alleen mensen helpen gezond te blijven, maar ook de druk op zorgverzekeraars verlichten. George Gramse, een van de betrokken onderzoekers van de Johannes Kepler Universiteit Linz, sprak over het doel en verklaarde: "Het zal veel werk zijn; de test moet eenvoudig zijn, zoals een antigeentest, maar even nauwkeurig als een PCR-test, maar ook sneller en goedkoper."

Voorspellen van ziekteverloop

"Het vorige systeem van ECsens spoort virussen en bacteriën op. Dit is  nuttig om te testen of je besmet bent, maar met deze nieuwe functie krijgen we ook informatie over de reactie van je lichaam op de ziekteverwekkers", zegt Beekman. "Kijk naar COVID-19, bij besmetting maken sommige mensen veel kleine eiwitten aan die we cytokinen noemen. Andere nebseb maken juist heel weinig van die eiwitten aan. Deze eiwitten geven je immuunsysteem het signaal om zijn werk te doen, maar meer cytokinen betekent ook een heftigere reactie. De nieuwe sensor kan helpen voorspellen hoe ziek iemand zal worden en voor welke behandeling moet worden gekozen."

Groot bereik

Met deze subsidie gaat het consortium een sensor maken die een breed scala aan relevante biomarkers met ultrahoge gevoeligheid tegelijk kan detecteren, zoals eiwitten, enzymen, (grote) moleculen, vesikels, virussen en bacteriën. Het testen op meerdere van deze biomarkers tegelijk geeft gezondheidswerkers meer informatie dan specifiekere tests. En dat is nodig om patiënten met een hoog risico de juiste behandeling en de nodige voorzorgsmaatregelen te kunnen geven.

Over het project

De nieuwe tests maken deel uit van een nieuw, internationaal EU-project met de naam Universal Electrochemical Nanosensors for Next-generation Diagnostics (UNICORN Dx), in het onderzoeksprogramma "ATTRACT fase 2". Het consortium wordt geleid door UT-spin off ECsens en bestaat verder uit de Universiteit Twente, Johannes Kepler Universiteit Linz, CNRS Tokyo, LabMicTA (Hengelo) en InterFluidics (Enschede). Met een financiering ten bedrage van 2 miljoen euro wordt beoogd een innovatief sensorplatform te ontwikkelen. De Universiteit Twente zal twee postdocs aanstellen (vacature Postdoc Microgefabriceerde elektrochemische biosensoren & Postdoc Microfluidic Cartridges). Betrokken UT-onderzoekers zijn prof. dr. Serge Lemay (BioElectronics; Faculteit TNW) en prof. dr. Séverine Le Gac (Applied Microfluidics for BioEngineering Research; Faculteit EEMCS).

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)