HomeNieuwsInheemse leider Dadá Borarí bezoekt UT-studenten in Future Factory

Inheemse leider Dadá Borarí bezoekt UT-studenten in Future Factory

Aanleiding voor zijn bezoek op 10 oktober in Enschede is de grote interesse in de Solar Boat Twente. Hij ziet graag deze milieubewuste bootjes in het Amazonegebied varen. Hernieuwbare energie is gemakkelijk te verkrijgen door genoeg zon in het regenwoud. Zodoende ontkomt de inheemse bevolking aan de vaak dure en vervuilende diesel. Inheemse leider Dadá Borarí: "De producten en ideeën waar deze studenten aan werken zijn zeer inspirerend en kunnen mogelijk zoveel mensen in het Amazonegebied helpen."

5% van de wereldbevolking, namelijk de inheemse volken, beschermt 80% van ’s werelds biodiversiteit. Het beheren en regenereren van juist deze inheemse gebieden, is cruciaal voor onze toekomst.

Solar Boat Twente

Solar Boat Twente moedigt milieubewustheid aan door hernieuwbare energie toe te passen in de maritieme sector door middel van het ontwerpen, ontwikkelen en optimaliseren van een betrouwbare zonneboot. Door grenzen te verleggen omarmt het multidisciplinaire team een grote uitdaging: het ontwerpen en bouwen van de motorboot van morgen. Dadá Borarí: "In de toekomst kunnen zonneboten we misschien geruisloos door de wateren van het Amazonegebied varen zonder vervuilende brandstoffen te gebruiken."

Future Factory

Naast zijn specifieke interesse in Solar Boat Twente doet Dadá Borarí graag kennis op van de andere duurzame voertuigen. Zo gaat hij o.a. in gesprek met Green Team Twente die een auto op waterstof bouwen. Electric Superbike Twente; zij bouwen een elektrische motor. Naast deze duurzame voertuigen toonde Drone Team Twente Dadá hun autonome hulpbezorgingsdrone. Deze drone kan een enorme impact hebben voor de gezondheidszorg in het Amazone-gebied.  "Alle technologieën die de studenten me vandaag lieten zien, laten het lijken alsof ik in een nieuwe wereld ben beland", zegt Dadá Borarí.

Dada Borari
Dada Borari met DroneTeam Twente
Dada Borari met Electric Super Bike Team
Dada Borari met GreenTeam Twente
Dada Borari met Solar Boat Team
Dada Borari met RoboTeam Twente

Steun van Paus Franciscus

In 2015 schreef paus Franciscus: Laudato Si' (The Letter); een encycliek over de milieucrisis aan iedereen in de wereld. Het doel; een stem geven aan degenen die niet gehoord worden over de klimaatcrisis. Een van de vier hoofdrolspelers is: Cacique Dadá Borarí uit Brazilië. Uit de verhalen en gesprekken met Paus Franciscus is filmdocumentaire 'The Letter' ontstaan. Geregisseerd door Emmy- en BAFTA-winnende filmdocumentaire regisseur Nicolas Brown. Op 4 oktober was Cacique Dadá Borarí op het Vaticaan, waar de film in première is gegaan. De officiële trailer van 'The Letter' is hieronder te bekijken.