HomeNieuwsUniversiteit Twente draagt bij aan grootste laadparkeergarage ter wereld

Universiteit Twente draagt bij aan grootste laadparkeergarage ter wereld

Verzekeraar a.s.r. opende in Utrecht recent de grootste, bi-directionele laadgarage voor elektrische auto’s ter wereld. De opening werd verricht door burgemeester Sharon Dijksma en a.s.r. CEO Jos Baeten. In deze duurzame garage kunnen 250 elektrische auto’s tegelijkertijd opladen en ontladen. De vakgroep Mathematics of Operations Research van UT-hoogleraar Johann Hurink levert een belangrijke bijdrage aan het project.

Het overkapte parkeerterrein van zo’n 10.000 vierkante meter heeft een dak met meer dan 2000 zonnepanelen. Goed voor vier miljoen elektrische kilometers per jaar. Bij de 250 slimme bi-directionele laadpalen in de garage kunnen elektrische auto’s zowel opladen als ontladen en zijn er batterijen waar de opgewekte stroom in opgeslagen kan worden.
Burgemeester Sharon Dijksma: ‘Samen met vele partners ontwikkelen we een bi-directioneel ecosysteem in de regio Utrecht. Deze laadgarage bij a.s.r. levert hier een belangrijke bijdrage aan. Onze vooruitstrevende koers op het gebied van duurzame mobiliteit is een voorbeeld voor de rest van Nederland en de wereld.’

Optimaal gebruik van bestaand stroomnet

De laadgarage bij a.s.r. is één van de locaties binnen het project SmoothEMS met Gridshield. Binnen dat project onderzoekt en test de Universiteit Twente techniek waarmee de energietransitie wordt versneld door optimaal gebruik te maken van het bestaande stroomnet. Door het managen van de stroomvraag (SmoothEMS) te combineren met een extra vangnet (Gridshield), kunnen sneller meer laadpunten voor elektrische auto’s en zonnepanelen geïnstalleerd worden. Ook biedt dit bescherming tegen cyberaanvallen en uitval van communicatie. Dit is een uitkomst voor elk gebouw met veel gebruikers en een wisselende energievraag en -aanbod. De groep van Hurink, die zich bezighoudt met slimme energiesystemen, ontwikkelt de simulatieomgeving (met de open-source tool DEMKit) en onderzoekt ook het Energy Management Systems (EMS).

Naast de laadgarage van a.s.r. heeft ook de campus van de Universiteit Twente één van de proeftuinen. Het gaat om het laadstation van AmperaPark, de met zonnepanelen overdekte parkeerplek in de buurt van gebouw Paviljoen op de campus. Die locatie kent nu negen laadpalen en binnenkort komt er een batterij. Het provinciehuis in Zwolle is de derde locatie van dit project.

Over SmoothEMS met Gridshield

SmoothEMS met Gridshield is een samenwerking van de Universiteit TwenteKropman InstallatietechniekAmperaparkMENNEKES eMobilitya.s.r. verzekeringen en ElaadNL. Het project ontvangt subsidie uit de MOOI-regeling van het ministeries van EZK en BZK.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)