HomeNieuwsUT-studenten lanceren succesvol raket

UT-studenten lanceren succesvol raket

Op zondag 12 september hebben UT-studenten van de studentenvereniging Space Society Twente met succes hun eerste raket gelanceerd. Met de lancering wilden de studenten waardevolle ervaring opdoen met hun raket - genaamd Finkers-1 - voor het internationale studentenkampioenschap raketlanceren, volgend jaar in Portugal.

De lancering vond plaats op een veld in Baarlo, op een van de lanceerdagen georganiseerd door de Nederlandse afdeling van de Rocketry Association Tripoli. De studenten probeerden hun zwart-oranje raket minstens vijfhonderd meter de lucht in te schieten. "Het was echt een spannende dag. We hebben al verschillende kleinere raketten gelanceerd, maar dit is verreweg onze grootste raket tot nu toe", zegt Ivan Ouderkerk, projectleider van de raketlancering.

Ervaring voor Portugal

De lancering werd gebruikt om een aantal nieuwe dingen te testen, zoals of de raket bestand is tegen de kracht van de gebruikte motor. "We hebben verschillende elektronica toegevoegd om informatie te verzamelen over de raket en zijn locatie", zegt Ouderkerk. De lancering is een uitstekende voorbereiding op de European Rocketry Challenge in oktober 2022 in Portugal. "Er is een zeer strenge selectieprocedure en we willen optimaal voorbereid zijn", legt Ouderkerk uit. De lancering heeft ze niet alleen veel informatie opgeleverd, maar betekent ook dat ze het level-1 certificaat hebben ontvangen. Met dit certificaat kunnen ze grotere en sterkere raketten lanceren.

Space Society Twente

"Space Society Twente is een studentenvereniging voor iedereen die interesse heeft in ruimtevaart, sterrenkunde, ruimtevaarttechniek en ruimtevaartbeleid", zegt voorzitter van Space Society Twente Egor Tamarin. Finkers-1 is gelanceerd door het vlaggenschipprojectteam AzimUT, het raketteam van de vereniging.

Meer informatie over Space Society Twente is te vinden op hun website.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)