HomeNieuwsDe drie grote winnaars van de UT Entrepreneurial Challenge

De drie grote winnaars van de UT Entrepreneurial Challenge

Flux Robotics, Ibilight en Clever Worker zijn de winnaars van de vijfde editie van de UT Entrepreneurial Challenge. Zij wonnen respectievelijk de Startup, Prototyping en de Ideation award. Ruim achthonderd fans waren online getuige van een spannende finale op 8 juni.

Flux Robotics is een initiatief van Christoff Heunis, die recent promoveerde bij de faculteit ET. Hij ontwerpt een robotchirurgie-platform dat chirurgische katheters bestuurt door middel van extern opgewekte elektromagnetische velden. Ibilight is een startup van Sefora Tunc (UT-promovenda Industrial Design). Zij ontwerpt een slimme lamp voor eenzame ouderen.

Ook het studententeam van Streepn viel in de prijzen. Streepn veroverde de harten van de kijkers en ontving in UT-gebouw de Waaier uit handen van host Mike Verkouter (Novel-T) en co-host Thyne Scholte de publieksprijs.
Flawless Workflow en Ibilight werden verkozen tot winnaars van de 4TU Impact Challenge Wildcards. Zij krijgen daarmee een ticket voor het gerenommeerde start-up en tech event Slush 2021 in Helsinki. De ASML Makers Award ging naar Lifelong Learning Lab.
Business Partner Creative Mules reikten hun branding packages uit voor de medische innovaties Joint-on-Chip en wederom Flux Robotics.

De awards werden uitgereikt door prof. Bart Nieuwenhuis, dr. Rainer Harms (beiden faculteit BMS), Miriam Iliohan (DesignLab) en Lea Milovich (Novel-T). De finale vond dit jaar plaats in een hybride vorm. Een afgevaardigde per finalist, de juryvoorzitters en enkele genodigden waren fysiek aanwezig.

OVER DE UT CHALLENGE

De UT Entrepreneurial Challenge is een innovatie- en ondernemerschapscompetitie, gericht op alle studenten van de Universiteit Twente. Met hulp van coaching van business partners, workshops en een online speeddating evenement tilden de deelnemers hun idee en project naar een hoger niveau.

De vijfde editie van de challenge was een succes met een recordaantal van 90 projecten in drie categorieën. Honderden studenten van tientallen UT-opleidingen en diverse achtergronden en motivaties waren van de partij. Vanaf het kick-off event in maart tot aan de finale lieten zij zien waarom Universiteit Twente vooroploopt in ondernemerschap en innovatie.

De UT Entrepreneurial Challenge is een initiatief van Universiteit Twente, Student Union, Novel-T, DesignLab, de vakgroep ETM, Incubase en Soapbox.

VAN DEN KROONENBERGPRIJS

Er viel nog meer te vieren op 8 juni. De Universiteit Twente reikte tijdens de finale eveneens de Van den Kroonenbergprijs uit. Deze was voor Ysbrand Wijnant en Eric de Vries van 4silence. Deze ondernemersprijs wordt jaarlijks uitgereikt door het Universiteitsfonds Twente.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)