HomeNieuwsUniversiteit Twente verwelkomt Vinod Subramaniam en Machteld Roos in het College van Bestuur
Foto's: Peter Valckx, Wendy van Bree

De Universiteit Twente is verheugd de benoeming van twee nieuwe leden van het College van Bestuur te kunnen aankondigen. Met ingang van 1 september aanstaande zullen Vinod Subramaniam (voorzitter) en Machteld Roos (vice-voorzitter) toetreden tot het CvB.

VINOD SUBRAMANIAM NIEUWE VOORZITTER COLLEGE VAN BESTUUR UT

Foto: Peter Valckx

De Universiteit Twente heeft Vinod Subramaniam (1967) benoemd tot de nieuwe voorzitter van het College van Bestuur, met ingang van 1 september aanstaande. Vinod is de opvolger van Victor van der Chijs, die tot maart van dit jaar deze functie acht jaar lang bekleedde. Op dit moment is Vinod rector magnificus aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Met het aanstellen van Vinod Subramaniam haalt de Universiteit Twente een bekende in huis: hij was van mei 2012 tot september 2013 wetenschappelijk directeur van onderzoeksinstituut MIRA. Daarvoor was hij bijna tien jaar lang hoofd van de vakgroep Nanobiophysics.

SCHAT AAN ERVARING

Anton Schaaf, voorzitter van de Raad van Toezicht van de Universiteit Twente: “We verwelkomen Vinod graag opnieuw in ons midden. Hij brengt een schat aan ervaring in de academische wereld met zich mee, zowel nationaal als internationaal. Dat is van grote waarde in de opdracht waarvoor we staan. Vinod kent de Universiteit Twente van binnen en van buiten, dat zal zeker helpen om voortvarend aan de slag te gaan. Wij wensen hem heel veel succes in deze rol.”

Vinod over zijn benoeming: “Het is een groot voorrecht om opnieuw de UT-gemeenschap te mogen dienen. Mijn carrière in Nederland begon op de UT in 2004 en ik ben verheugd om terug te keren naar de UT in de rol van voorzitter. Het voelt als thuiskomen. Ik kijk ernaar uit om samen met u allen onze ambities in Shaping2030 waar te maken. Ik heb er veel zin in!”

WETENSCHAPPELIJKE CARRIÈRE

In september 2013 verruilde Vinod de UT voor het FOM-instituut AMOLF, waar hij directeur werd. Hij bleef nog wel als gasthoogleraar aan de Universiteit Twente verbonden. In 2015 werd hij vervolgens aangesteld als rector magnificus van de Vrije Universiteit Amsterdam, een functie die hij tot op heden bekleedt.

Vinod studeerde elektrotechniek aan Cornell University en promoveerde in 1996 aan de University of Michigan in de Verenigde Staten in de technische natuurkunde, op de toepassing van laserspectroscopie voor eiwitonderzoek. Voor zijn komst naar de UT in 2004 was hij onder meer verbonden aan het Max Planck Institute for Biophysical Chemistry in Göttingen, Duitsland en in 2002 vertrok hij naar het Verenigd Koninkrijk om bij AstraZeneca senior-onderzoeker te worden.

UT benoemt Machteld Roos als nieuwe vicevoorzitter

Foto: Wendy van Bree

Machteld Roos (1975) is met ingang van 1 september aanstaande de nieuwe vicevoorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Twente. Op dit moment is zij directeur van de Environmental Sciences Group van Wageningen University and Research (WUR), met in haar portefeuille onderzoek en bedrijfsvoering. Machteld is de opvolgster van Mirjam Bult, die per 1 september lid zal worden van de Raad van State.

Na haar studie bedrijfseconomie aan de Universiteit van Amsterdam begon Machteld haar carrière als consultant voor IBM. Sindsdien heeft zij diverse leidinggevende functies bekleed in zowel de publieke als private sector: zo was zij voor haar aanstelling bij de WUR acht jaar adjunct-directeur bij Nivel, dat onderzoek doet in de gezondheidssector.

Grote maatschappelijke betrokkenheid

Anton Schaaf, voorzitter Raad van Toezicht: “We zijn verheugd over de komst van Machteld naar de Universiteit Twente. Ze is goed thuis in de wetenschappelijke wereld en weet hoe het is om te werken binnen een diverse en internationale gemeenschap. Tegelijkertijd brengt ze ook kennis van processen in het private domein met zich mee. Machteld toont een grote maatschappelijke betrokkenheid, zo blijkt ook uit de diverse nevenfuncties. We kijken uit naar de samenwerking en wensen haar veel succes bij de UT.”

Machteld over haar benoeming: “'Ik kijk er naar uit om mijn bijdrage te kunnen leveren aan deze ondernemende en hightech universiteit. Ik vind het inspirerend om gezamenlijk met collega’s, studenten en samenwerkingspartners de ambities van de Universiteit Twente te verwezenlijken en impact te realiseren voor een gezonde en duurzame samenleving.”

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)