HomeNieuwsNederlandse universiteiten lanceren eerste Studentenkabinet

Nederlandse universiteiten lanceren eerste Studentenkabinet

Geen regeerakkoord voor vier jaar, maar een plan voor de lange termijn, gebaseerd op wetenschap. De universiteiten van Nederland presenteren, vlak na de verkiezingen en middenin de formatie, een alternatief regeerakkoord. Veertien studenten vormen het eerste Nederlandse Studentenkabinet en vertegenwoordigen elk een eigen ministerspost met een passend plan voor de toekomst van Nederland. De Universiteit Twente levert in de persoon van Timon Metz de Minister-President.

“Lang niet alle vraagstukken zijn binnen vier jaar op te lossen. Hoe zien ons land, en de wereld, er over 30 jaar uit? Of over 50 jaar? Welke keuzes moeten we nu maken om ervoor te zorgen dat we straks ook nog gezond, tevreden en duurzaam kunnen leven? Het Studentenkabinet gaat daarbij helpen”, vertelt Timon Metz, masterstudent Industrial Engineering and Management aan de Universiteit Twente en de eerste Minister-President van het Nederlandse Studentenkabinet.

Timon Metz stelt zichzelf en het Studentenkabinet voor

Plannen gebaseerd op wetenschap

In een beleidsplan presenteren de student-ministers duurzame plannen voor de toekomst. Ze geven hun visie op maatschappelijke thema’s waarbij innovatie, technologie, wetenschap en universiteiten een cruciale rol spelen. Niet gebaseerd op politiek die zich laat leiden door dagelijkse agenda’s of de gunst van kiezers, maar gebaseerd op gedegen onderzoek en wetenschap.

Brief aan alle Nederlanders

Timon Metz schreef een brief aan alle Nederlanders. Hij roept daarin op onderwijs en wetenschap meer te betrekken bij belangrijke beslissingen. Metz vertelt hoe het Studentenkabinet een nieuwe generatie vertegenwoordigt die vooruit kijkt en echte stappen gaat zetten. 'Alle partijen zetten onderwijs en academisch onderzoek al jaren hoog op de agenda. Wat ons daarbij opvalt, is dat onderwijs en onderzoek nog te vaak als een kostenpost worden beschouwd. Een consumptiegoed. Dat zien wij anders.'

Nieuwe ministersposten

De ministersposten laten zien dat het alternatieve kabinet met een frisse blik naar de toekomst kijkt. Zo introduceren de studenten onder meer een Minister van Data & Privacy, Gezond Leven, Innovatie, de Nieuwe Datawerken, Inclusieve, Duurzame Economie en LOVE (Landbouw, Omgeving, Voedsel en Energie).

'Minister-president wil wat teweegbrengen in Den Haag'

Meer info over het Studentenkabinet

Op de website van het Studentenkabinet is het Regeerakkoord te vinden.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)