HomeNieuwsPresentatieavond vierde lichting Pre-U honoursprogramma

Presentatieavond vierde lichting Pre-U honoursprogramma

Donderdagavond 4 maart sluit de vierde lichting leerlingen van het Pre-U Honoursprogramma (HP) van de Universiteit Twente het programma inhoudelijk af. Dit jaar is de diploma-uitreiking vanwege COVID-19 maatregelen opgesplitst: 4 maart presenteren de leerlingen digitaal hun HP-onderzoek en wordt de winnaar van de Wil Gradussen Award bekend gemaakt. Later in het jaar worden de diploma’s op een feestelijke bijeenkomst uitgedeeld die past bij de dan geldende maatregelen.

Het Pre-U Honoursprogramma biedt vwo-leerlingen extra uitdaging naast het reguliere vwo-programma. Tijdens HP volgen de leerlingen drie wetenschappelijke modules en kiezen ze twee masterclasses. Zo is er ruimte voor eigen interesses en bereiden de leerlingen zich goed voor op het hoger onderwijs. Het laatste half jaar van HP wordt in beslag genomen door het Honoursonderzoek, die alle leerlingen 4 maart zullen presenteren in een online omgeving van de Universiteit Twente.

Doel van het programma

Met het Honoursprogramma levert Pre-U een bijdrage aan de ontwikkeling van leerlingen die later in de intellectuele bovenlaag van de samenleving zullen deelnemen. In een wereld die onvoorstelbaar veel en snel verandert, zullen zij te maken krijgen met nog onbekende problemen, waarvoor nog onbekende oplossingen gevonden zullen worden, waarbij gebruik gemaakt zal worden van methoden die we nog niet kennen. Dit jaar werden de HP-leerlingen extra op de proef gesteld door het programma deels online te volgen tijdens de corona pandemie.

Programma online afsluiting

Tijdens de online afsluiting zullen alle leerlingen in break-out rooms hun presentaties houden. In een plenaire online ruimte wordt naderhand de Wil Gradussen Award uitgereikt: vernoemd naar de gepensioneerde Wil Gradussen, één van de grondleggers van het Honoursprogramma en motor van het ontwikkelingsteam.

Ondanks dat de presentaties niet hetzelfde zullen zijn als andere jaren, wordt er hard gewerkt aan een mooie afsluiting voor alle 31 HP-leerlingen. Familie, vrienden en andere geïnteresseerden kunnen het programma 4 maart live volgen via een online omgeving van de Universiteit Twente. De link naar deze omgeving en meer informatie over het programma zijn hier te vinden.

Meer informatie

De mogelijkheid tot inschrijven voor een nieuwe lichting opent na de presentaties van 4 maart. Voor deelname of meer informatie, klik hier.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)