HomeNieuwsBurgerparticipatie inwoners Overijssel in kaart gebracht

Burgerparticipatie inwoners Overijssel in kaart gebracht Inzicht betrokkenheid bij innovatie en onderzoek

De Universiteit Twente (DesignLab en de vakgroep Communicatiewetenschap) onderzocht samen met de Provincie Overijssel in hoeverre inwoners van Overijssel betrokken zijn bij het vormgeven van het onderzoeks- en innovatiebeleid voor de regio. De uitkomsten laten zien dat inwoners graag meer betrokken willen raken, en tegelijk ook zorgen hebben over onderwerpen als de energietransitie en landbouw.

Provinciegenoten aan het woord

In het project ligt de nadruk op de thema’s intelligente steden, transport en energie. Om zicht te krijgen op de mate van interesse in en betrokkenheid van Overijsselaren bij deze onderwerpen, is een enquête gehouden waaraan 1.660 inwoners deelnamen. Daarnaast zijn vier provinciegenoten in hun hoedanigheid van beleidsmaker, burger of ondernemer geïnterviewd.

Inwoners meer betrekken

De input van de deelnemers leverde nieuwe en nuttige inzichten op in hoe provinciegenoten meer en eerder kunnen worden betrokken bij onderzoek en innovatie. Senior communicatie-onderzoekster en DesignLab Research Fellow Anne Dijkstra leidde het onderzoek en licht de resultaten toe. "Uit de enquête blijkt bijvoorbeeld dat er in Overijssel veel vertrouwen is in de regionale instellingen. Dit vertrouwen kan verder versterkt worden door open te communiceren over innovaties". Gekeken naar de inzet van middelen voor publieke betrokkenheid en de mate van acceptatie, kunnen publieke dialogen het meest worden gestimuleerd bij gebruik van online mediakanalen. Daarnaast bleken niet alle groepen respondenten bleken behoefte te hebben aan frequente contactmomenten.

Dijkstra over de conclusies: "Het is belangrijk om het wederzijdse vertrouwen tussen inwoners en regionale instituten te versterken. Dit kan mogelijk worden gemaakt met burgerparticipatie. Kleinschalige, op de gemeenschap gebaseerde initiatieven kunnen leiden tot meer betrokkenheid van inwoners". Als derde ‘ervaringstip’ noemden geïnterviewden wetenschappelijke transparantie en open communicatie over data. Verder noemden de geïnterviewden de energietransitie, biodiversiteit en landbouw als regionale punten van zorg, bijvoorbeeld: welke resultaten levert het op in hun regio?

Door maatschappelijke verenigingen op te richten, ontstaan tussenliggende bestuurslagen tussen het grote publiek en de overheden. Het moet een proces zijn met de mensen en niet alleen voor de mensen.

Civil society representative

Wanneer burgers geen directe gevolgen van het project op hun leefomgeving zien, dan zijn ze niet bereid om deel te nemen

Beleidsmaker

Vervolgstappen

De resultaten uit het onderzoek zijn een belangrijke bron voor het ontwerpen van zogenoemde toekomstscenario’s voor de vier regio’s. Hierover zal Anne Dijkstra zich de komende maanden buigen. De scenario’s staan centraal in regionale dialogen die voor de zomer plaatsvinden in de vier landen onder leiding van DesignLab. Zowel burgers als vertegenwoordigers van regionale instellingen, bedrijven en maatschappelijke organisaties worden uitgenodigd deel te nemen aan de regionale dialogen.

RRI2SCALE project

Het onderzoek is onderdeel van het Europese project RRI2SCALE, waarin het onderzoeks- en innovatiebeleid van vier Europese regio’s, waaronder Overijssel, centraal staat. Responsible Design, Citizen Science (burgerwetenschap) en een transdisciplinaire aanpak; het project vertegenwoordigt alle focus areas van DesignLab. Voor meer inhoudelijke project infromatie, betrokken partners en updates, bezoek de website van RRI2SCALE.

Meer informatie

Neem contact op met programma manager DesignLab Maya van den Berg indien u vragen heeft.