HomeNieuwsOpening centrum voor 'Disaster Resilience' door H.K.H. Prinses Margriet

Opening centrum voor 'Disaster Resilience' door H.K.H. Prinses Margriet Tijdens viering van 70-jaar bestaan ITC

Op donderdag 28 oktober opent H.K.H. Prinses Margriet samen met Prof. Mr. Pieter van Vollenhoven het Centre for Disaster Resilience bij de faculteit Geo-Informatie Wetenschappen en Aardobservatie (ITC) van de Universiteit Twente. Het centrum wordt geopend tijdens de viering van het 70-jaar bestaan van ITC en komt voort uit de kennis die ITC heeft opgebouwd op het gebied van Disaster Resilience, de onderliggende oorzaken van rampen en hun impact op de samenleving.

Kennis ontwikkelen en delen

Het Centre for Disaster Resilience (CDR) verbindt de expertise van relevante onderzoekers, afdelingen en disciplines binnen de faculteit ITC en de Universiteit Twente. Het centrum draagt bij aan het UT-thema Resilient World, waarbij de nadruk ligt op de relaties tussen gevaren, risico's en veerkracht. Het centrum komt voort uit de kennis die ITC heeft opgebouwd op het gebied van Disaster Resilience, de onderliggende oorzaken van rampen en hun impact op de samenleving. Het centrum slaat een brug tussen partners in lage- en middeninkomenslanden naar kennispartners in Nederland, Europa en de wereld. Samenwerken en interdisciplinair onderzoek staan hierbij centraal om bij te dragen aan een grotere weerbaarheid tegen rampen, wereldwijd.

Maarten van Aalst

Ik ben heel bij met dit nieuwe centrum, op het snijvlak van wetenschap, beleid en praktijk. We kunnen risico’s steeds beter inschatten om zo samenlevingen beter te beschermen tegen natuurgeweld en sneller te laten herstellen van de gevolgen.

Maarten van Aalst

Klimaatverandering en rampen

Het ontstaan van het CDR is een logisch gevolg van het instellen van de Prinses Margriet leerstoel “Climate and Disaster Resilience” in 2018. Deze leerstoel wordt bekleed door Prof. Dr. Maarten van Aalst, tevens directeur van het International Red Cross Red Crescent Climate Centre. Klimaatverandering en rampen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het centrum wil een bijdrage leveren aan het overdragen van de kennis die wordt ontwikkeld bij universiteiten en andere partners zoals het KNMI, het Rode Kruis en andere lokale organisaties zodat zij hun werk efficiënter en effectiever kunnen uitvoeren. De ambitie van het CDR is om slachtoffers te voorkomen en ervoor te zorgen dat steeds extremer weer niet leidt tot steeds extremere rampen.

Opening tijdens ’70 jaar ITC’

Het nieuwe centrum wordt geopend tijdens de viering van het 70-jaar bestaan van het ITC. Voorafgaand aan de opening houden Prinses Margriet en professor mr. Pieter van Vollenhoven beiden een korte toespraak. De Prinses spreekt vanuit haar jarenlange verbondenheid met het Rode Kruis over de preventie van humanitaire gevolgen van natuurrampen. De heer Van Vollenhoven spreekt over zijn ervaring als voormalig voorzitter van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid. De opening wordt afgesloten met een lezing door IPCC co-chair Debra Roberts. Dr Roberts krijgt later dit jaar een eredoctoraat bij de Universiteit Twente.

Over ITC

Het ITC is in 1950 opgericht als International Training Center for Aerial Survey Carthography (ITC). De oprichting van ITC had als doel om vakmensen op te leiden zodat de nieuwe landen in staat waren om hun eigen grondgebied in kaart te brengen. Vanuit deze missie vinden de meeste werkzaamheden van het ITC plaats in Azië, Afrika en Zuid-Amerika en komen veel studenten daar nog steeds vandaan. Over de afgelopen 70 jaar is het ITC is uitgegroeid tot een expertise centrum op het gebied van ruimtelijke analyse en aardobservatie. Sinds 2010 is ITC een faculteit van de universiteit Twente onder de naam “Faculteit voor geo-infomatie en aardobservatie”.

R. Kwakman MSc (Robin)
Communicatieadviseur (Faculteit ITC)