HomeNieuwsOproep: hoe ziet een fijne oude dag eruit?

Oproep: hoe ziet een fijne oude dag eruit?

UT-onderzoekers doen een beroep op je verbeelding: hoe ziet een fijne oude dag eruit? Samen met Tubantia roepen de UT’ers voor het project Neenzaam mensen op hun fantasie te gebruiken bij het bedenken van innovaties die zorgen voor een leuke oude dag.

Juist in coronatijd zijn er nog veel meer ouderen eenzaam. Kinderen en vrienden houden afstand om de kwetsbaren op leeftijd niet te besmetten, in verpleeghuizen zijn de deuren op slot. Smartphone en tablet kunnen het verdriet van het isolement lang niet altijd wegnemen. Het eenzaamheidsprobleem onder ouderen zal in de toekomst alleen maar groter worden, zo is de verwachting.

Het onderzoek

De studie valt onder een groot Europees onderzoeksproject in twaalf landen. Het onderzoek, Pharaon, ondersteunt zelfredzaamheid, veiligheid, meedoen en erbij willen horen. De UT leidt het onderzoek in Nederland, onder leiding van UT-docent Femke Nijboer zoeken twee studenten Creative Technology en een studente Industrial Design Engineering naar oplossingen. Ze zoeken naar het beeld dat lezers hebben van een toekomst zonder eenzaamheid en welke rol technologie daarin kan spelen. Maar ook waar de grenzen van de technologie liggen. Ze proberen een algemeen toekomstbeeld te ontwikkelen dat gebruikt kan worden ter inspiratie voor nieuwe ideeën, diensten en technieken.

Ideeën welkom!

De oudere man die door zijn incontinentie uit schaamte niet meer durft deel te nemen aan sociale activiteiten. Hoe signaleer je taboe onderwerpen en welke diensten kunnen we ontwikkelen om die ter sprake te brengen? Of de oudere vrouw die goed overweg kan met technologie, maar toch soms hulp daarbij nodig heeft. Hoe kunnen we mensen laten zien zoals ze echt zijn, terwijl ze door rimpels of grijze haren soms niet meer voor vol worden aangezien? Heb je ideeën die ouderen kunnen helpen? Het mag realistisch of science fiction zijn, futuristisch, experimenteel, kom maar op! Alle inzendingen worden voor het onderzoek gebruikt. Er zijn ook plannen om de verhalen te bundelen in een eBook.

Geeft uiterlijk vrijdag 5 juni je reactie. Dit kan per post naar Project Neenzaam, Universiteit Twente, Postbus 217, 7500 AE Enschede. Of per e-mail naar neenzaam@utwente.nl
Of vul meteen online een formulier in via www.tubantia.nl/neenzaam. Vermeld voornaam, geslacht en leeftijd, eventueel uw telefoonnummer of e-mailadres.

Meer info over meedoen vind je hier
Meer achtergrondinfo op de website van Tubantia.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)