HomeNieuwsUT-onderzoekers nemen aanpassingsvermogen van politieagenten onder de loep

UT-onderzoekers nemen aanpassingsvermogen van politieagenten onder de loep

Onderzoekers van de Universiteit Twente gaan onderzoek doen naar de ontwikkeling van het aanpassingsvermogen van politieagenten. Daarvoor ontvangen de onderzoekers een bijdrage van het Centre for Research and Evidence on Security Threats (CREST), zo maakte de Britse organisatie vandaag bekend.

Het project wordt geleid door Simon Oleszkiewicz, assistant professor in de vakgroep Psychology of Conflict, Risk and Safety van de faculteit BMS van de Universiteit Twente, en Erik Mac Giolla (Universiteit van Göteborg, Zweden). In het project wordt nauw samengewerkt met Politie Nederland. Het twaalf maanden durende project start in oktober 2019.

Aanpassingsvermogen

De vaardigheid van politieagenten (maar ook andere rechtshandhavers belast met het onderhouden en opbouwen van relaties met [criminele] informanten) om zich aan te passen aan nieuwe, wisselende en veranderende omstandigheden is cruciaal om hun werk goed te kunnen uitvoeren. Zo kunnen ze in een onverwachtse situatie terecht komen als ze een bron in vertrouwen willen spreken, maar er vervolgens ook een andere persoon aanwezig blijkt te zijn.

En als zij undercover gaan, moeten ze een geloofwaardig beeld van zichzelf kunnen neerzetten zonder zelf volledig mee te gaan in de criminele activiteiten.

Het doel van het project is om een instrument te ontwikkelen waarmee het aanpassingsvermogen van politieambtenaren gemeten kan worden. Dit instrument zou gebruikt kunnen worden bij werving en selectie, of voor trainingsdoeleinden. De onderzoekers hebben een experiment ontwikkeld, geïnspireerd door observaties bij trainingen van het Los Angeles Police Department.

Over CREST

CREST is geïnitieerd vanuit de Economic and Social Research Council (ESRC) en wordt gefinancierd door de Britse veiligheids- en inlichtingendiensten. CREST faciliteert wetenschappelijk onderzoek dat bijdraagt aan het begrijpen, verminderen en tegengaan van bedreigingen voor de nationale veiligheid.

Uitgebreide informatie over het project vind je via https://crestresearch.ac.uk/projects/the-adaptable-law-enforcement-officer/.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)