HomeNieuwsUT en Enschede Marathon slaan handen ineen
Niki Polman

UT en Enschede Marathon slaan handen ineen

De Universiteit Twente en de Enschede Marathon hebben hun samenwerking verstevigd. De Marathon legt meer verbinding met wetenschap en innovatie en de UT is daarin een belangrijke partner tijdens de editie van 2019.

Na het succes van het eerste loperscongres ‘Where Science Meets the Runner’ vindt op 12 april op de campus van de UT het tweede congres ‘Get Ready’ plaats. Ook Roessing Research & Development sluit hierbij aan. De onderwerpen zijn zo gekozen dat de lopers, of ze nu 5 of 42 kilometer lopen, op zondag 14 april perfect voorbereid aan de start staan van de Enschede Marathon. Voeding, looptechniek, mentale voorbereiding, parcoursverkenning, het komt allemaal aan de orde. Lopers ontvangen hier, vanuit de wetenschap, handige en praktische tips&tricks waar zij hun voordeel mee doen.

Trots

Sandra Melief (eventmanager Enschede Marathon) is trots op de samenwerking met de Universiteit Twente. “Op deze manier laten we zien dat de Enschede Marathon heel geschikt is om als podium te fungeren voor wetenschappelijk onderzoek tijdens de wedstrijd. Vervolgens kunnen we deze opgedane kennis delen met onze doelgroep, dus werkt het twee kanten op.”

Camerasysteem

Tijdens het congres worden hardlopers in hun warming up gevolgd door het camerasysteem op de sportvelden van de UT. Het systeem is opgezet in samenwerking met UT spin-off SciSports, en is normaal gesproken bedoeld om een soort ‘MRI-scan’ te maken van een voetbalwedstrijd. Bewegingen van sporters worden realtime omgezet in driedimensionale pixels en accurate statistische data. Op 26 februari werd het systeem op de campus voor het eerst getoond aan de buitenwereld. De data worden ter beschikking gesteld aan onderzoekers en studenten.

Data science

“Onze onderzoekers staan te popelen om met big data aan de gang te gaan”, zegt Joost Kok, decaan van de UT-faculteit EWI. “Maar er zijn hordes, want big data raakt aan privacy. Daarom zoeken we de terreinen op waar mensen vaak vrijwillig data afstaan. Sport is zo’n voorbeeld. De samenwerking met de Enschede Marathon biedt een mooie kans om met data science aan de slag te gaan, het systeem op de campus te benutten en de regio gezamenlijk iets te bieden.”

Alles in huis

Kok is een ervaren onderzoeker op het gebied van data science en het ontwikkelen van software voor data-analyse. Hij heeft speciale interesse in sport. Als oprichter van het Sport Data Centre (SDC) werkte hij met bijvoorbeeld het Nederlands vrouwenvoetbalelftal en schaatscoach Jac Orie om data te verzamelen en te verwerken. “De UT heeft alles in huis om deze samenwerking tot een succes te maken”, aldus Kok . “Van de sensoren en de chips naar de dataverwerking en de wiskunde om daar conclusies uit trekken. Met elektrotechniek, informatica en wiskunde beheerst de UT het hele spectrum voor sensing en data.”

Beweging, voeding en psychologie

Andere UT-wetenschappers die betrokken zijn bij de samenwerking zijn bewegingswetenschapper Jasper Reenalda (ook in dienst bij Roessingh RRD) en psycholoog Matthijs Noordzij. Tijdens het congres legt Reenalda uit waarom je looptechniek slechter wordt wanneer je moe bent en wat je daaraan kunt doen. Ook vertelt hij over de laatste ontwikkelingen van de looptechniek-analyse.
Noordzij legt uit wat de beste mentale voorbereiding op de marathon is. Wat doe jij als je het moeilijk hebt onderweg? Even op de tanden bijten, aan iets anders denken of op je smartwatch kijken? Hij vertelt over de psychologische kant van draagbare zelf-meet technologie en geeft tips hoe je het vol kunt houden tot de finish.
Marco Mensink van Wageningen University vertelt over de beste voeding voor, tijdens en na een hardloopwedstrijd en Gerry Visser (hardloopster en looptrainer, liep 250+ marathons) geeft een voorbeschouwing op het parcours van de Enschede Marathon.

Lees hier meer over het programma van het congres Get Ready (UT-gebouw Waaier, aanvang 18.30 uur).

De marathon van prof. Sonia Garcia Blanco

De UT heeft verschillende medewerkers en studenten die deelnemen aan de Enschede Marathon. Eén van hen is prof. dr. Sonia Garcia Blanco, die de hele marathon loopt. Dat vergt logischerwijs veel training. Hoe combineert Garcia Blanco het hardlopen met een topcarrière in de wetenschap en wat haalt ze eruit?

“Ik ben gek op hardlopen omdat het een sport is die relatief makkelijk is om te doen. Je trekt je schoenen aan en gaat. Ik concurreer tijdens het hardlopen vooral met mezelf, stel mezelf doelen en voel me vervolgens geweldig als ik mezelf overtref. Ik doe veel aan ‘slow long distance running’ en voel dan connectie met mezelf en de wereld die aan me voorbij trekt.”
Garcia Blanco loopt deze week haar tweede volledige marathon, de eerste was in 2011 in Madrid. “Afgelopen jaar heb ik de halve gelopen in Enschede. Dit jaar besloten mijn man en ik te trainen voor de hele marathon. Een grote uitdaging, want kunnen we twee fulltime banen en twee kleine kinderen (4 en 6) combineren met twee marathontrainingen? Tot nu toe lukt dat aardig. We kijken erg uit naar de marathon, maar voor mij is de weg er naartoe net zo bijzonder. Het vereist veel doorzettingsvermogen, mentale kracht en motivatie. Dat herken ik erg uit mijn academische carrière. Ook daarin is mijn motto: als je iets wilt, ga er dan voor! De marathontrainingen zijn niet altijd makkelijk, vergen veel planning en lopen in het donker, maar we zijn allemaal enthousiast en zelfs de kinderen willen nu ook trainen voor een kids marathon. Geweldig toch?”

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)