HomeNieuwsDuurzaamheid doen we samen

Duurzaamheid doen we samen

Duurzaamheidscoördinatoren van universiteiten en hogescholen vanuit het hele land, van Maastricht tot Groningen, waren afgelopen donderdag 21 maart 2019 te gast op de Universiteit Twente.

Bijeenkomst duurzaamheidscoördinatoren

Beleidsmedewerker milieu en duurzaamheid van de UT, Brechje Maréchal, trapte de bijeenkomst af met een welkom en presentatie over de status van energie en duurzaamheidsmaatregelen op de campus. Radboud universiteit vertelde over de United Nations EcoCampus label waar zij hard mee bezig zijn, Universiteit Groningen gaf toelichting op hun Ambassador programma en medeorganisator Saskia Hanssen van de Hogeschool Utrecht deelde hoe zij borging van duurzaamheid in onderwijs en onderzoek aanpakken.

Mini-sustainability wandeling

Vanaf de 13e verdieping in de Horst hadden we een mooi uitzicht over de campus en de koude cirkel, die we tijdens een mini-sustainability wandeling van dichtbij bekeken hebben. De koude cirkel en de efficiënte koelmachine, waar we ook even binnen konden kijken, leveren de UT veel energiebesparing op, vertelde Henk Hobbelink, energie coördinator. Wil je meer lezen over energiebesparende maatregelen, bezoek onze Duurzaamheidspagina.

Werkgroepsessies

Na een fantastisch verzorgde lunch van Appèl, met vegetarische en veganistische broodjes, soepje en sapjes van Thijstea, gemaakt van gered fruit, waren we weer opgeladen voor een middag met werkgroepsessies. In totaal 2x3 parallelle sessies spraken we over SDG-charter in het Hoger Onderwijs, SustainaBul/benchmarks, bedrijfsvoering met een focus op inkoop, Green Office/studentenparticipatie, bedrijfsvoering met een focus op gedrag van gebruikers en over het ophalen van expertise bij visievorming.

Delen initiatieven en plannen op het gebied van duurzaamheid

De dag werd afgesloten met een rondje langs de velden waarin vele interessante initiatieven en plannen op het gebied van duurzaamheid op de universiteiten en hogescholen van de aanwezigen gedeeld werden. Er is veel dat we van elkaar kunnen leren. We zijn allemaal in ontwikkeling op dit thema. Door te delen en open onze gezamenlijke barrières en opties te bespreken maken we sneller stappen voorwaarts. Naast bijeenkomsten starten we een WhatsApp- en LinkedIn-groep om zo gemakkelijk en efficiënt mogelijk informatie te delen en elkaars sparringpartner te zijn. Het was een inspirerende dag!