HomeNieuwsUT en Universiteit Münster versterken banden

UT en Universiteit Münster versterken banden

Ze liggen op amper een uur reizen van elkaar, en zijn in veel opzichten complementair. De Universiteit Twente (UT) en de Universität Münster (WWU) hebben daarom op 13 december de mogelijkheden verkend om hun banden verder te versterken. Kansen liggen er onder meer in het onderzoek naar de batterijen van de toekomst, voor duurzame energieopslag. En in het verder uitbouwen van gezamenlijke onderwijsprogramma’s. De gezamenlijke onderzoeksbeurzen, pas ingesteld, blijken nu al populair.

De UT en de Westfälische Wilhems Universität Münster (WWU) weten elkaar op verschillende terreinen al te vinden, zoals in het ‘double degree’ Masteropleiding Comparative public governance. Ook op het gebied van bijvoorbeeld medische beeldvorming en fotonica is er samenwerking. Er zijn al wetenschappers, zoals prof Wilfred van der Wiel, die een aanstelling aan beide universiteiten hebben. De ontmoeting op 13 december, van de Rectoren, decanen, wetenschappelijk directeuren en stafleden van beide universiteiten, was bedoeld om te kansen verder te verkennen. WWU, in grootte de vijfde universiteit van Duitsland met 45.000 studenten, is een brede universiteit zonder engineering-disciplines. De UT is daarin complementair, met zowel techniek als sociale disciplines, en  bovendien een bewezen ‘track record’ op het gebied van ondernemerschap.

Zo bouwt Münster op dit moment aan een ‘Excellence Start-Up Center’ voor Nordrhein-Westfalen, waarbij het ecosysteem van Kennispark als voorbeeld dient. Beide universiteiten doen onderzoek naar de volgende generaties accu’s. Prof. Mark Huijben (foto) lichtte de mogelijkheden toe, voor samenwerking met het recent gestarte onderzoekscentrum MEET in Münster (Münster Electrochemical Energy Technology). Op het hele onderzoeksgebied liggen er raakvlakken, aldus Huijben: van fundamenteel onderzoek naar het functioneren van accu’s onder extreme omstandigheden tot onderzoek dat al dicht tegen de markt aan zit.

Het onderwijs biedt ook verdere mogelijkheden, bijvoorbeeld op het gebied van nanowetenschap en -technologie. Prof Johannes Wessels, Rector van WWU, toonde zich ‘quite overwhelmed’, door de mogelijkheden die uit de parallelsessies naar voren kwamen. De recent afgesproken gezamenlijke onderzoeksbeurzen van 80.000 euro, waarvan er drie beschikbaar komen, hebben nu al negentien inschrijvers. De manier waarop onderzoek wordt gefinancierd in beide landen, is nog wel een complicerende factor. Maar nauwere samenwerking kan al ‘bottom-up’ beginnen, met bijvoorbeeld het delen van de lab-infrastructuur aan beide kanten van de grens.

Foto's Peter Leßmann.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692