HomeNieuwsUT partner bij ‘MinD’ project voor beginnende dementie

UT partner bij ‘MinD’ project voor beginnende dementie

Deze week is een belangrijke fase van het EU project ‘MinD’ van start gegaan. MinD heeft als doel de kwaliteit van leven voor mensen in vroege fases van dementie te verhogen. De UT is één van de betrokken internationale partners. De projectgroep is deze week gestart met de evaluatie van één van de twee ontwerpen die het project heeft opgeleverd: de ‘Goed Leven Set’. Projectleider dr.ir. Geke Ludden (UT): “We willen op deze manier mensen met dementie ondersteunen. We helpen ze na te denken over hoe ze in deze nieuwe situatie hun leven kunnen inrichten op een waardevolle manier.”

Twee interventies

Het consortium met internationale experts heeft twee interventies ontwikkeld die mensen in vroege fases van dementie kunnen ondersteunen bij mindful leven en sociale betrokkenheid. De Goed Leven Set is één van die interventies. De Goed Leven Set wordt in Nederland, Duitsland, Spanje en UK geëvalueerd. Het DreamTeam van het DesignLab - waaronder Arnav Mundkur en Betina Markova, Master Interaction Technology studenten - van de UT maakte hiervoor 16 prototypes in vier talen. De set wil mensen met dementie uitnodigen om met hun naasten op een speelse manier na te denken over wat ze belangrijk vinden in hun leven en wat de diagnose dementie voor hen betekent.

Goed leven set

Voor de prototypes van de Goed Leven Set is een houten doos ontworpen met drie compartimenten waarin de benodigdheden voor de drie spel onderdelen opgeborgen kunnen worden. De Goed Leven Set bestaat namelijk uit drie onderdelen: Dit ben ik, een spel dat de levensloop van een persoon volgt en mensen uitnodigt verhalen te vertellen over verschillende periodes in hun leven. Leef je Leven, is een persoonlijk boek met informatie en mindfulness oefeningen. Jij en ik helpt mensen in kaart te brengen wie dierbaar zijn in hun leven en hen kunnen helpen bij het omgaan met dementie. Voor het grafische ontwerp van de verschillende spel-onderdelen werkte het MinD team samen met haar Nederlandse partner ontwerpbureau Panton.

MinD project

Het MinD (Designing for people with dementia. Mindful self-empowerent and social engagement) project startte in 2015 met een consortium van experts op het gebied van gerontologie, mindfulness, dementie en (interactie) ontwerp. Vanuit de UT zijn de groepen Human Centred Design en Interaction Design (ET – DPM) betrokken. Het multidisciplinaire team heeft in alle fases van het project intensief samengewerkt met mensen met dementie, onder andere via de European Working Group van Alzheimer Europe, de Public and Patient Involvement group van The University of Nottingham  en via de betrokken partners in de zorg: Zorggroep Sint Maarten, Alexianer Klinik in Berlijn en Intras in Spanje.

Evaluatie

De start van de evaluatie van de Goed Leven Set in Nederland is op 24 januari. Voor deze evaluatie werkt de UT samen met MinD partner Zorggroep Sint Maarten. Case managers Ilse Dierselhuis en Christel Weusthof: “We zijn van mening dat de Goed Leven Set een goede aanvulling kan zijn in de begeleiding die wij als casemanagers vanuit Zorggroep Sint Maarten bieden aan cliënten en hun omgeving. Ook heeft het veel raakvlakken met onze visie ‘deel je leven’  en onze manier van kijken naar de cliënt.”

Meer informatie

Voor meer informatie over het MinD project kan contact worden opgenomen met Geke Ludden.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)