HomeNieuwsStudenten Universiteit Twente promoten gendercampagne Verenigde Naties

Studenten Universiteit Twente promoten gendercampagne Verenigde Naties

Niet alleen op de rode loper van Hollywood, maar ook op de campus van Universiteit Twente speelt genderdiscussie een hoofdrol. De 20-jarige Florian Kleinhoven - student Technology and Liberal Arts & Sciences aan Universiteit Twente én vertegenwoordiger van UN Women - maakt zich hard voor het onderwerp.

Samen met medestudent Alexandra Bâtea, adviesorganisatie Spectrum en DesignLab Universiteit Twente regisseert Kleinhoven het evenement Is He or She op 23 maart 2018. Dit als steun voor de HeForShe-campagne van UN Women, de beweging van de Verenigde Naties voor gendergelijkheid en vrouwenrechten. Via HeForShe spreken mannen en jongens hun ambitie uit om samen met vrouwen en meisjes een gendergelijke wereld te bereiken.

Kleinhoven neemt naast de eventorganisatie een deel van de programma-inhoud voor zijn rekening. Dit doet hij met een indrukwekkende reeks sprekers en bedrijven. Zo leveren Mirjam Bult (Vicevoorzitter College van Bestuur Universiteit Twente), Vanessa Evers (Hoogleraar Human Media Interaction, Co-directeur DesignLab), Rabobank en Thales een bijdrage.

Student Florian (20) werkt aan het promoten van de VN-gendercampagne #HeForShe vanuit Twente, samen met medestudent Alexandra (niet op de foto).

Rolmodellen

Gelijkwaardigheid loopt als een rode draad door Kleinshoven leven. “Van rolmodellen in de zin van traditionele verdeling tussen man en vrouw was bij mijn opvoeding geen sprake.” Van huis uit kreeg hij een sterk rechtvaardigheidsgevoel mee. “En gelijkwaardigheid is rechtvaardig,” aldus Kleinhoven.

Gelijke behandeling van vrouwen en mannen is niet alleen vrouwenzaak, maar een kwestie van mensenrechten.

Florian Kleinhoven, Student Universiteit Twente

Des te meer reden dat hij zich als man sterk maakt voor UN Women. “Zelfs de meest fanatieke feministen moeten toegeven dat zij mannen nodig hebben voor meer gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen. Dat is waar HeForShe voor staat: gelijke behandeling van vrouwen en mannen is niet alleen vrouwenzaak, maar een kwestie van mensenrechten.”

Geen #MeToo

Media staan bol van #MeToo. Kleinhoven benadrukt dan ook dat dit event over veel meer dan die discussie gaat. “De positieve kant is dat de #MeToo-actualiteit de publieke opinie rondom diversiteit positief verandert. Organisaties willen hun diversiteitsbeleid meer richten op gelijke rechten.” Op de werkvloer an sich zie je dat alleen nog niet genoeg terug, stelt Kleinhoven. “Men moet naast beleid maken ook bewust gedrag gaan aanpassen.” Dat maakt evenementen als Is He or She? nodig.

“We willen het bewustzijn over genderstereotypen versterken. Door met leerlingen, studenten en experts in workshopvorm aan de slag te gaan, hopen we écht een verschil te maken in het diversiteitsbeleid van bedrijven.” In hoeverre dat lukt, merken we na 23 maart.

Is He or She?
March 23, 2018, 09:30 – 17:45
DesignLab
Meer info + gratis registeren: utwente.nl/-he-or-she