HomeNieuwsBiopsie nauwkeuriger door Augmented Reality

Biopsie nauwkeuriger door Augmented Reality

De Universiteit Twente ontwikkelt momenteel een smartphonetechnologie gebaseerd op het gebruik van Simultaneous Localization And Mapping (SLAM) en Augmented Reality (AR). Deze technologie biedt medisch personeel de mogelijkheid om snel 3D delen van het lichaam te tonen door de smartphone alleen maar in het betreffende gebied te houden. Deze smartphone zal de toegevoegde lagen van de 3D huidoppervlak tonen en daarmee onzichtbare informatie voor medisch personeel zichtbaar maken.

"We willen de informatie van MRI's en andere aderscans (van sensors die gebruik maken van laser speckle) toevoegen en deze zichtbaar maken met augmented reality", zegt Dr. Ir. Beril Sirmacek (Computer Science). Hierdoor kunnen artsen delen binnen het lichaam zien zoals tumoren, aderen en diabetische ulcera met behulp van augmented reality. Deze visuele ondersteuning biedt artsen de mogelijkheid om de situatie beter te bestuderen en betere keuzes te maken. Bij het nemen van biopsies kan deze visuele ondersteuning helpen met het begeleiden van de robotarm om de tumor in een keer te bereiken voor biopsie, en hoeven er niet gedurende langere tijd meerdere pogingen gedaan te worden om de juiste locatie bij een patiënt te vinden en hoeven er geen onnodige biopsies genomen te worden bij de patiënt. Het zichtbaar maken van big-data middels augmentatie en het aangeven van de richting middels de smartphone-app is zeer afhankelijk van de techniek van Simultaneous Localization en Mapping (SLAM). "Hoewel ik geen medische achtergrond heb, biedt onze gemeenschappelijke focus op SLAM en AR een ideaal platform."

SLAM-box

"Op het moment dat wij het project startten was ons doel om een SLAM-box te ontwikkelen binnen de UT-onderzoeksgroep RAM (Robotica en Mechatronica). We kunnen onze lokalisatie- en 3D reconstructiesoftware gebruiken bij verschillende sensoren en niet alleen bij het gebruik middels smartphones. Onze visie kan leiden tot meer gezondheids-apps en andere robotica-apps zullen hierdoor intelligenter worden. Met deze technologie zullen de algoritmes de 3D-modellen van de omringende objecten snel begrijpen, onafhankelijk van de beeldsensoren die worden gebruikt."

Prof. Dr. Ir. Stefano Stramigioli (voorzitter van de Group, Robotica en Mechatronica): "SLAM is een van de belangrijkste technologieën in robotica, maar een integraal gebruik is alleen mogelijk als er een methode is waarmee we veel sensoren in een robotsysteem kunnen koppelen. Bij RAM willen we een SLAM-box ontwikkelen die zichzelf automatisch zal aanpassen als extra sensoren worden toegevoegd middels Plug & Play. Dan zou het mogelijk zijn om deze "SLAM-Box" aan een compleet robotsysteem te bevestigen, waardoor het een sterk waarnemingsvermogen krijgt."

We komen graag in contact met andere onderzoekers en geïnteresseerde studenten die hierin willen samenwerken of een studie of onderzoek op dit gebied willen gaan doen.

Beril Sirmacek

Beril verbond zich in oktober 2017 aan de Universiteit Twente. Voordat zij begon te werken voor de groep Robotica en Mechatronica (RAM) werkte zij aan de verwerking van big-data verzameld middels teledetectie. Ze heeft een nieuw programma ontwikkeld (bekend als farmAR) dat met augmented reality (AR) informatie biedt over landbouwvelden, gebaseerd op automatisch verwerkte resultaten van big-data dat met teledetectie is verzameld. De toepassing heeft vooral mensen op het gebied van de landbouw geholpen op een eenvoudige manier vast te stellen of er sprake is van plantenziekten en een tekort aan voedingsstoffen. Een simpele smartphone-app maakt onzichtbare data zichtbaar voor gebruikers met een niet-technische achtergrond. Het onderzoek ontving twee prijzen. In 2016 was farmAR de finalist voor de Environment, Health en Energy-app van het jaar. En in 2017 werd het bekroond met de winnende B2B app van het jaar door de Europese Commissie als onderdeel van de satellietmissie van Europa, genaamd Copernicus Masters. http://www.berilsirmacek.com/

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)