HomeNieuwsVuurdoop voor Symbitron+ exoskelet bij Cybathlon in Düsseldorf

Vuurdoop voor Symbitron+ exoskelet bij Cybathlon in Düsseldorf

Het exoskelet van het Symbritron+ team beleefde afgelopen vrijdag en zaterdag haar vuurdoop tijdens een Cybathlon, een bijzondere wedstrijd waarin het gebruik van geavanceerde technologisiche hulpmiddelen centraal staat. Het Twents/Delftse team debuteerde bij de Cybathlon Experience, dat werd gehouden tijdens RehaCare in Düsseldorf, ’s wereld grootste vakbeurs voor revalidatie(zorg).

Technische uitdagingen

“Racen is natuurlijk leuk, maar het is vooral interessant omdat het ons inzicht biedt in het functioneren van het exoskelet in allerlei omstandigheden”, sprak Edwin van Asseldonk voorafgaand aan het evenement. Hij is universitair hoofddocent bij de vakgroep Biomechanical Engineering van de UT en teamleider van Symbriton+. “Met de race krijgen we een beeld van de mogelijkheden en onmogelijkheden, waarmee we nieuwe uitdagingen in de doorontwikkeling blootleggen.”

Videocompilatie van de eerste dag

Die uitdaging kreeg het team zeker voor de kiezen. Nadat het exoskelet tijdens de wedstrijden van vrijdag tegen wat technische mankementen vertoonde, moesten de technici van het team tot in de late uurtjes sleutelen om het exoskelet op zaterdag weer optimaal aan de start te krijgen.

“We zijn er in geslaagd alle proeven succesvol te beëindigen”, zag Bram van Gemeren van Roessingh Centrum voor Revalidatie, die als fysiotherapeut aan het team is verbonden. “Zeker op de onderdelen helling en trap functioneerde het exoskelet goed.” Project March, een studententeam uit Delft, wist uiteindelijk net meer punten te verzamelen.

Cybathlon 2020

Voor het Symbitron+ team was de Cybathlon Experience in Düsseldorf een eerste testcase op de weg naar Cybathlon 2020. ETH Zürich is met dat evenement de initiatiefnemer van de grootste wedstrijd tussen technologische hulpmiddelen. Van Asseldonk: “Deze ervaring heeft ons zeker geholpen richting 2020. We weten waar we staan en wat ons te doen staat.”

Symbritron+

In het Symbitron+ project werken onderzoekers van de Universiteit Twente samen met onder andere collega's van Roessingh Centrum voor Revalidatie en de TU Delft aan een exoskelet dat mensen met dwarslaesie moet ondersteunen bij het lopen. In het project wordt vooral ingezet op het verbeteren van de symbiotische interactie tussen gebruiker en het exoskelet.

Meer informatie over het team vind je hier. Foto's van het evenement staan op de Facebook-pagina van het team.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)