HomeNieuwsUpdate: Overgang van Blackboard naar Canvas

Update: Overgang van Blackboard naar Canvas

Enige maanden geleden hebben we de UT geïnformeerd over de selectie van Canvas als opvolger van Blackboard. De afgelopen maanden is het contract juridisch geformaliseerd en zijn we begonnen aan de opzet van het implementatieplan.

Samenwerking met Faculteiten

Bij de inrichting van het systeem en de verdere implementatie wordt nauw samengewerkt met de faculteiten. Er worden klankbordgroepen opgericht voor docenten en studenten waarin belangrijke keuzes worden besproken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de functionele inrichting van het systeem of het tijdspad. In de klankbordgroep zijn alle faculteiten vertegenwoordigd.

De adviezen vanuit de klankbordgroepen vormen vervolgens input voor beslissingen in de projectstuurgroep. Deze Canvas projectstuurgroep wordt vertegenwoordigd door Marjolein Dohmen-Janssen (ET), Hans Oeloff (CES) en Erik van den Bosch (LISA) en voorgezeten door Jan Willem Polderman (EWI). Tevens is nog een uitbreiding met 2 studenten gepland, de werving hiervoor is inmiddels gestart in samenwerking met het Overleg OnderwijsCommissarissen (OOC).

Wanneer vindt de overstap van Blackboard naar CANVAS plaats?

Het doel is dat we vanaf de start van studiejaar 2018/2019 iedere cursus ondersteunen met Canvas en hier Blackboard dus niet meer voor gebruiken. In aankomend studiejaar 2017/2018 wordt een start gemaakt met Canvas in de vorm van een pilot. Op basis van de ervaringen wordt vervolgens de implementatiestrategie van Canvas verder vorm gegeven. Hoe en tot wanneer Blackboard nog beschikbaar blijft moet nog worden bepaald.

De komende periode zullen er regelmatig informatie updates worden gepubliceerd. Hierin wordt o.a. aangegeven hoe de realisatie van de Canvas omgeving vordert en welke hoofdactiviteiten er gepland staan. Mochten er nu al vragen of suggesties zijn dan horen we die graag. Mocht je ook graag inspraak willen hebben dan is dit mogelijk.

Meer informatie

Voor meer informatie kun je een bericht achter laten in onze mailbox (canvas@utwente.nl) of neem contact op met Mike van de Steeg (projectmanager Canvas).