HomeNieuwsRobird voor het eerst ingezet op vliegveld

Robird voor het eerst ingezet op vliegveld

Edmonton International Airport in Canada wordt de eerste luchthaven ter wereld die de Robird van UT-spinoff Clear Flight Solutions dagelijks gaat inzetten. De levensechte robotvogel gaat vanaf binnenkort echte vogels op het vliegveld verjagen.

“Dit is een historische stap voor de Robird, ons bedrijf en de hele luchtvaartindustrie”, zegt Nico Nijenhuis, CEO van Clear Flight Solutions. “We vliegen met onze Robirds en drones al op veel plekken, maar de stap naar dagelijkse integratie op een luchthaven is enorm. Er is al jaren veel interesse van luchthavens. Dat we nu in Canada beginnen met de integratie van onze operaties op een groot vliegveld, is geweldig.”

Droneproject

De Robird wordt op Edmonton Airport onderdeel van een groot droneproject, waarin drones ook worden ingezet voor observatie van wilde dieren, gebouweninspectie en 3D-metingen. De eerste drie maanden wordt de Robird nauwkeurig gemonitord tijdens het verjagen van vogels, om zo de inzet verder te optimaliseren. Er is bovendien intensief contact met piloten en vliegmaatschappijen, die bekend moeten worden met de procedures. Edmonton zet momenteel al geluidseffecten en lasers in om vogels te verjagen. Clear Flight Solutions heeft de afgelopen tijd onderzocht hoe deze middelen elkaar kunnen versterken.

Clear Flight Solutions ontving voor de inzet van de robird speciale toestemming van Transport Canada, het Canadese overheidsministerie dat verantwoordelijk is voor wetgeving, beleid en diensten voor transport op onder meer de luchthavens.

‘Wereldklasse’

Clear Flight Solutions werkt in dit project samen met Aerium, een bedrijf uit Canada dat zich richt op service voor unmanned aircraft systems (UAS).
“We gingen naar Japan om de nieuwste technologieën te verkennen, maar kwamen thuis met visitekaartjes van CFS”, vertelt Jordan Cicoria van Aerium. “De Robird is de ontbrekende schakel in ons geïntegreerde servicemodel voor drones. De samenwerking met CFS heeft ons de kans gegeven om een positieve, milieuvriendelijke impact te hebben op de industrie op en rondom het vliegveld.
Deze samenwerking brengt industriële ervaring en technologie van wereldklasse bij elkaar. Samen kunnen we maatschappelijke problemen het hoofd bieden.”
Meer info over Aerium: http://www.aeriumanalytics.com

Over Edmonton

Edmonton International Airport is qua oppervlakte het grootste vliegveld van Canada. De luchthaven verwerkt jaarlijks zo’n 8 miljoen passagiers en 168.000 vliegbewegingen en staat daarmee in de nationale top 5.

Meer info: www.flyeia.com
Het contract werd op 9 mei 2017 getekend tijdens de beurs  ‘AUVSI Xponential’ in Dallas, Texas, VS.

Clear Flight Solutions

De Robird is het paradepaardje van Clear Flight Solutions, een robotica en drone spin-off van de Universiteit Twente. Het bedrijf ontving recent een investering van 1,6 miljoen euro van Cottonwood Euro Technology Fund. Met deze investering is Clear Flight Solutions bezig uit te groeien tot wereldwijd marktleider op gebied van vogelregulering.

De link met het onderzoek en onderwijs van de Universiteit Twente is nog altijd sterk, zo heeft het bedrijf doorlopend UT-afstudeerders. Nico Nijenhuis: “Veel studenten hebben serieuze interesse in een afstudeerproject bij ons. Prachtig, daar moeten we het van hebben. Ook vanuit Saxion is veel interesse. Ons werk gaat verder dan bijvoorbeeld alleen elektrotechniek of werktuigbouwkunde. We werken aan multidisciplinaire oplossingen voor maatschappelijke problemen, en dat maakt het juist zo gaaf.”
Clear Flight Solutions won de afgelopen tijd veel awards en onderscheidingen voor hun technologieën.

Over de Robird

De schade die vogels toebrengen op vliegvelden wereldwijd wordt geschat in de miljarden en bestaat niet alleen uit materiële schade. De overlast door vogels leidt soms ook tot dodelijke ongelukken. Daarnaast zorgen vogels wereldwijd voor miljarden aan schade in de agrarische sector, bij afvalverwerkingsbedrijven, havens en in de olie- en gasindustrie. Bekend probleem is daarbij dat vogels slim zijn en gewend raken aan bestaande oplossingen voor vogelregulering; ze vliegen er gewoon omheen. De high-tech Robird bootst de vlucht van een valk levensecht na. Het vlieggedrag van de Robird is zo realistisch, dat vogels geloven dat hun natuurlijke vijand in het gebied aanwezig is. Deze aanpak speelt in op de angst van de vogels, waardoor gewenning geen probleem meer is.