HomeNieuwsNextGEOSS: stimuleren van breder gebruik aardobservatiegegevens

NextGEOSS: stimuleren van breder gebruik aardobservatiegegevens

Het NextGEOSS-project moet leiden tot een baanbrekend centraal knooppunt van aardobservaties-DATA, waarmee potentiële gebruikers eenvoudig gegevens kunnen benaderen en slimme toepassingen op basis van aardobservatie te ontwikkelen.

De faculteit Geo-information and Earth Observation (ITC) van de Universiteit Twente is een van de deelnemers in het project, waarin 27 partners uit 11 landen samenwerken. NextGEOSS wordt gefinancierd door het 'Horizon 2020'-programma van de Europese Unie.

Toegankelijkheid van aardobservatie-data

Het project is bedoeld om het nieuwste GEOSS-initiatief ('Global Earth Observation System of Systems') te ontwikkelen, waardoor wereldwijd toegang tot aardobservatiegegevens mogelijk is via een zoekomgeving. Het concept draait om het aanbieden van gegevens die op afstand zijn waargenomen en van middelen. Tegelijkertijd worden er naadloos verbonden bronnen in de cloud aangeboden om toepassingen te ondersteunen.

Het project zal zich richten op het stimuleren van uitbuiting van de gegevens door bedrijven. Zij kunnen eindgebruikers enthousiasmeren, technologische ontwikkelingen realiseren en het gebruik van GEOSS promoten ter ondersteuning van de ontwikkeling en het gebruik van EO-activiteiten en commerciële diensten. Binnen het project zal ook in kaart worden gebracht welke opleidingsbehoeften er zijn, zodat bredere betrokkenheid van gebruikers bij gegevens over aardobservaties en het commerciële potentieel ervan wordt aangemoedigd.

Demonstratieve proefprojecten

NextGEOSS bevat een reeks proefactiviteiten voor demonstratiedoeleinden. Deze tonen de mogelijkheden van het systeem. Ook zijn er een aantal initiatieven om GEO- en andere EO-gerelateerde communities te betrekken. De ITC-faculteit werkt samen met Alterra (Wageningen University) en GEOBON aan een proefonderzoek om te laten zien hoe essentiële biodiversiteitvariabelen ('EBV's') als laag tussen waarnemingen van en indicatoren voor biodiversiteit kunnen worden ingezet bij beleidsvorming.

Het onderzoek zal het gebruik van de Europese gegevenshub voor gedetailleerde essentiële biodiversiteitvariabelen die werden gegenereerd via waarnemingen op afstand voor bewaking van leefgebieden aantonen. Daarbij ligt een speciale nadruk op Nederland.  Bedrijven, overheden en burgers kunnen via de NextGEOSS-portal informatie over de status van en verandering in de biodiversiteit van het leefgebied bekijken. Bij het project zijn de ITC-medewerkers prof. Andrew Skidmore, dr. Roshanak Darvishzadeh en dr. Tiejun Wang betrokken.
Meer informatie: http://nextgeoss.eu/

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)