HomeNieuwsOnderzoek naar korte termijn effecten van luchtverontreiniging op gezondheid van kinderen met chronische luchtwegklachten

Vanaf begin 2017 zal in Eindhoven onderzoek gedaan worden naar de effecten van dagen met hoge buitenluchtverontreiniging op luchtwegklachten, medicijngebruik en longfunctie van kinderen die al chronische luchtwegklachten zoals piepende ademhaling of astma hebben.

Vera van Zoest, promovendus bij de faculteit ITC van de Universiteit Twente is één van de onderzoekers in het project. “We gebruiken de gegevens van een fijnmazig netwerk van luchtkwaliteitssensoren om de luchtkwaliteit in tijd en ruimte in beeld te brengen. Door deze gegevens te koppelen aan de dagelijkse variatie van astmasymptomen en longfunctie van kinderen, krijgen we inzicht in het effect van luchtkwaliteit op de gezondheid van de astmatische kinderen.”

Het onderzoek maakt gebruik van het Innovatief Lucht Meetsysteem (ILM), waarmee sinds 2013 de luchtkwaliteit in Eindhoven wordt gemeten op een veel fijnere schaal dan in andere steden. Het ILM maakt het mogelijk om de gezondheidseffecten van luchtverontreiniging specifiek voor Eindhoven beter vast te stellen. Het ILM is opgezet door AiREAS, een uniek burgerinitiatief waarin samengewerkt wordt tussen burgers, de gemeente Eindhoven, de provincie Noord Brabant en wetenschappelijke instellingen, waaronder de Universiteit Twente en de Universiteit Utrecht. Wetenschappers van deze universiteiten gaan dit onderzoek uitvoeren onder leiding van Prof. Alfred Stein.

Waarom dit onderzoek?

Uit eerdere studies weten we al dat kinderen met chronische luchtwegklachten op dagen met verhoogde luchtverontreiniging meer last van hun luchtwegen hebben. Hoe groot dit effect is en welke stoffen verantwoordelijk zijn voor de gezondheidseffecten is niet goed bekend. Onderzoek in verschillende landen heeft laten zien dat de grootte van het effect niet overal hetzelfde is. Daarom is het belangrijk om voor een Nederlandse stad als Eindhoven vast te stellen hoe groot de gezondheidseffecten zijn en welke stoffen daar vooral belangrijk zijn. Het ILM geeft ons beschikbaarheid over nauwkeurige gegevens van de luchtkwaliteit, zodat we beter dan in eerder onderzoek de mate van luchtverontreiniging voor ieder kind kunnen vaststellen.

Onderzoeksmethode

Voor het onderzoek worden kinderen van 7 tot 11 jaar oud, met chronische luchtwegklachten zoals astma, regelmatig een piepende ademhaling en/of gebruik van luchtwegmedicijnen (luchtwegverwijders) gevraagd om voor een periode van vier maanden dagelijks vragen over luchtwegklachten en medicijngebruik te beantwoorden. Dit houden ze bij in een dagboekje. Twee maanden lang wordt 2 keer per dag de longfunctie gemeten door heel hard op een apparaatje te blazen.

Het luchtkwaliteitsmeetnetwerk in Eindhoven bestaat uit 35 meetkastjes, die de luchtkwaliteit dagelijks goed in beeld brengen. Door de gegevens van het meetkastje te gebruiken dat het dichtst bij het woonhuis of de school hangt, weten we hoe de kwaliteit van de lucht is die door kinderen wordt ingeademd op een bepaalde dag. Zo kunnen we onderzoeken of op dagen met verhoogde luchtverontreiniging, kinderen meer luchtwegklachten hebben, meer medicijnen gebruiken en een lagere longfunctie hebben.
Voor meer informatie over het project: https://damast.iras.uu.nl/

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)