HomeNieuwsUT succesvol in onderzoek Smart Industry

UT succesvol in onderzoek Smart Industry Ruim 1 miljoen euro subsidie voor Smart Industry gerelateerde projecten

De Universiteit Twente ontvangt een half miljoen euro van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) voor de cofinanciering van 18 PDEng-trajecten op het vlak van Smart Industry.

Het MKB kan door deze investering tegen een sterk gereduceerd tarief samenwerken met de UT. Ook honoreerde technologiestichting STW recent een miljoen euro voor vier Smart Industry waar de UT bij betrokken is.

Een PDEng-traject (Professional Doctorate in Engineering) is een tweejarige post-master aan de UT, met focus op samenwerking met het bedrijfsleven. De PDEng-trajecten hebben veel toegevoegde waarde voor de industrie omdat er een behoefte is aan professionals die zelfstandig een ontwerp kunnen maken voor multidisciplinaire vraagstukken. Dankzij de subsidie van EFRO komen de UT en het MKB in Oost-Nederland dichter bij elkaar.

Het PDEng Cluster Smart Industry Oost-Nederland verbindt de maakindustrie met de Universiteit Twente om zo gezamenlijk te leren, talent op te leiden en doelgerichte oplossingen voor Smart Industry-onderwerpen te ontwikkelen.

EFRO: Sterke positie uitbouwen

Aanvrager en PDEng-coördinator Timo Meinders: “Oost-Nederland heeft een sterke positie in de maakindustrie. Om deze positie te behouden en uit te bouwen is het van cruciaal belang dat het MKB in Oost-Nederland actief mee gaat in de Smart Industry beweging. Het PDEng Cluster Smart Industry Oost-Nederland heeft als doel een versterking van de goede positie van het MKB, bevordering van de onderlinge samenwerking tussen MKB’ers, valorisatie van UT-kennis en het opdoen van nieuwe kennis over Smart Industry in de praktijk. We zijn vanzelfsprekend erg blij met deze subsidie. Hierdoor kan het MKB tegen sterk gereduceerd tarief deelnemen in dit cluster.”

Meer info over PDEng-trajecten aan de Universiteit Twente: www.utwente.nl/pdeng

Over STW – Smart Industry

De Universiteit Twente scoort uitzonderlijk goed in het programma Smart Industry van technologiestichting STW. Recent werden door STW zes onderzoeksvoorstellen van projecten die zich richten op ‘het realiseren van ongekend slimme industriële processen’ gehonoreerd. Het totale budget daarvan bedraagt 3,6 miljoen euro. In vier van deze goedgekeurde projecten is de UT actief betrokken. Zo ontvingen UT-onderzoekers Marielle Stoelinga en Tiedo Tinga een half miljoen voor hun projecten over ‘grip op faaloorzaken op het spoor’ en ‘voorspellend onderhoud in staalindustrie’. Ook UT’ers Ton van den Boogaard (foutloos produceren) en Tom Vaneker (gepersonaliseerde producten en services) zijn succesvol in deze toekenning. De UT kan door de honoreringen in totaal zes promovendi, een postdoconderzoeker en een PDEng’er aanstellen.