HomeNieuwsKovacs naar Opening Academisch Jaar

Kovacs naar Opening Academisch Jaar

Muziek met een ziel. Haar donkere stem en haar passie maken haar muziek anders dan de rest.

In haar songs lijkt ze haar diepste innerlijke zelf binnenstebuiten te keren. Ze is 24 jaar oud, maar het lijkt alsof ze al een heel leven heeft geleefd: KOVACS!

Nederlandse zangeres

Sharon Kovacs zong al toen ze nauwelijks kon spreken; ze ontdekte de magie van muziek als een tiener. Dat begon met een schoolband en talentenjachten, maar het succes duurde een hele tijd, omdat ze niet de juiste mensen om haar heen had die haar talent koesterden.

De uiteindelijk verandering kwam toen ze de middelbare school verliet en deelnam aan open podia in de bar waar ze werkte als serveerster. Het publiek was meteen enthousiast en op een dag adviseerde iemand haar om deel te nemen aan een auditie bij het Rock City Institute, een muziekschool in Kovacs hometown Eindhoven. Ze zong twee nummers zo overtuigend, dat ze meteen werd aangenomen.

Kovacs donkere, soulvolle stem maakte een diepe indruk, maar haar opleiding bleek een uitdaging voor alle betrokkenen. "Sommige van mijn vocale leraren wisten gewoon niet wat ze met mijn stem aanmoesten", lacht ze. "Ze hebben me zelfs geadviseerd om weg te gaan en op zoek te gaan naar iets anders. Volgens hun normen pas ik mijn stem op een heel verkeerde manier toe, maar dat is hoe ik ben. Ik kan niet ineens op een andere manier zingen."

Na het afronden van haar studie, concentreerde KOVACS zich volledig op haar muziek. Ze trad succesvol op tijdens een afterparty voor One Republic in Amsterdam.

Met de release van haar album staat KOVACS aan het begin van haar grote avontuur en kan ze nauwelijks wachten. "Ik wil in staat zijn om altijd muziek te maken", benadrukt ze haar ambities. "Ik heb een zeer complexe persoonlijkheid, maar zolang mijn omgeving net zo dynamisch is als nu, zal ik stabiel blijven. Ik heb mijn doel gevonden en ik wil de hele wereld rondreizen. Maar eerst komt Kovacs naar Twente!

Opening Academisch Jaar

Kom naar de jaarlijkse spraakmakende opening van het nieuwe academisch jaar. Dit keer op 5 september 2016 vanaf 14:15 uur in de Waaier van de Universiteit Twente. Schrijf je nu in!

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)