HomeNieuwsMoritz Müller ontvangt internetscriptieprijs

Moritz Müller ontvangt internetscriptieprijs Müller ontwikkelde innovatieve manier om misbruik van .nl domein-websites te ontdekken

Vrijdag 15 april vindt in Haarlem de uitreiking plaats van de internetscriptieprijzen door de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. Moritz Müller, die de EIT Digital Master-opleiding Security & Privacy heeft voltooid, ontvangt de scriptieprijs in de categorie ‘Internet & Technische Wetenschappen’. Zijn eerste jaar van het programma heeft hij gevolgd aan de Universiteit van Trento (Italië) en zijn afsluitende tweede jaar aan de Universiteit Twente.

Müller schreef zijn scriptie "Sidekick: Suspicious domain classification in the .nl zone" in combinatie met een stage bij SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland). SIDN registreert en beheert alle .nl-domeinnamen. Hij ontdekte dat websites die misbruikt worden voor de distributie van malware of voor phishing-activiteiten overeenkomstige patronen kennen. Op basis van deze analyse ontwikkelde Müller een innovatieve tool, genaamd Sidekick, die automatisch detecteert of een bepaald domein voor kwaadaardige doeleinden wordt gebruikt of niet. Het is het eerste instrument dat eventueel misbruik zeer betrouwbaar aangeeft.

Dr. Andreas Peter, universitair docent aan de Universiteit Twente en scriptiebegeleider: “Moritz Müller laat zien dat de opzet van EIT Digital succesvol is. EIT Digital combineert het technisch onderwijs zoals Security & Privacy met onderwijs op het vlak van Innovation & Entrepreneurship. Dit maakt deze Master-opleiding en de daarbij behorende scriptie heel relevant voor organisaties en de maatschappij. Daarnaast kunnen we als Nederland met deze combinatie meer uitmuntende studenten aantrekken, zoals Moritz die Duits is. Dat deze combinatie succesvol is, bewijst het feit dat SIDN Moritz direct een baan heeft aangeboden.”

Willem Jonker, CEO EIT Digital: “Ons programma biedt een unieke combinatie waarbij we een ICT-opleiding van hoge kwaliteit koppelen aan innovatie en ondernemerschap. Met de verkregen kennis en kunde zijn talentvolle Master-studenten in staat om praktisch en innovatief aan de slag te gaan met de uitdagingen waar Europa voor staat, nu en in de toekomst. We zijn er trots op dat we tot nu toe al 1200 studenten hebben mogen opleiden.”

uitreiking internetscriptieprijzen

De uitreiking vangt aan om 15.00 uur en wordt voorgezeten door prof. dr. Alexander Rinnooy Kan, voorzitter van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. De scriptieprijzen worden uitgereikt door vertegenwoordigers van de vier initiatiefnemers van deze prijs, te weten Google, Brinkhof, SIDN en Greenhost. Naast deze vier toekenningen zal er een publieksprijs worden uitgereikt. Tevens zijn er twee lezingen en zal ZKH Prins Constantijn van Oranje acte de présence geven. Meer informatie over de uitreiking is te vinden op www.khmw.nl.

Over EIT Digital

EIT Digital is ontstaan in 2010 en is een van de vijf huidige Knowledge and Innovation Communities van het European Institute of Innovation & Technology. EIT Digital heeft als missie de maatschappelijke en economische impact voor Europa door de digitale transformatie te stimuleren. Educatie is daartoe een belangrijk onderdeel. EIT Digital is dan ook gelieerd aan een 20tal Europese universiteiten, waaronder de drie Technische Universiteiten in Nederland. Vorig jaar zijn er 145 Master-studenten afgestudeerd en zijn er zo’n 300 nieuwe studenten verwelkomd. In totaliteit hebben er al zo’n 1200 studenten een Master-opleiding gevolgd bij EIT Digital. Honderd hiervan studeren in Nederland. Het voordeel van EIT Digital is dat de studenten direct met de praktijk in aanraking komen, ze naast een Master in ICT een certificaat krijgen voor de Minor in Innovation & Entrepreneurship en daarnaast studeren ze in twee Europese steden. Om toegelaten te worden tot het EIT Digital Programma dient een student te voldoen aan een paar strenge eisen. EU burgers kunnen zich nog tot het einde van deze maand aanmelden voor een van de acht majors. Naast de Master-opleiding, is er tevens een Doctor School en een leergang voor professionals. Meer informatie over EIT Digital is te vinden op www.eitdigital.eu en over de Master-opleiding op www.masterschool.eitdigital.eu. EIT Digital heeft in Nederland samenwerkingsverbanden met: TU Delft, Universiteit Twente, TU Eindhoven, Philips, TNO, NXP, TomTom, High Tech NL, iMinds, Océ, Thales, Bosch Security Systems, CWI, Holst Centre en Universiteit Utrecht.

Foto: Hilde de Wolf.