HomeNieuwsStudenten bouwen Escape Room op campus

Studenten bouwen Escape Room op campus ‘Think like Turing’ van 11 t/m 29 april te vinden op het O&O Plein

UT-studenten van studievereniging Inter-Actief (Informatica, Business IT) bouwen een Escape Room op de campus van de UT. In twee grote zeecontainers op het centrale Onderwijs & Onderzoekplein gaan bezoekers aan de slag met het oplossen van (wiskundige) uitdagingen die bedacht zijn door de studenten.

Een Escape Room is een dynamisch puzzelspel waarbij een team van maximaal zes personen wordt opgesloten. Alleen door de puzzels binnen een bepaalde tijd op de lossen, kunnen zij ontsnappen.

“We haken vanuit onze eigen discipline aan op de populariteit van Escape Rooms”, vertelt Sytse Hartvelt, namens Inter-Actief, dat momenteel haar zevende lustrum viert. “Escape Rooms vind je tegenwoordig overal, maar die van ons is uniek door zowel het thema als het wetenschappelijk onderzoek dat eraan is gekoppeld.”

Think like Turing

Met het thema ‘Think like Turing’ staat deze Escape Room in het teken van Alan Turing. Deze Britse wiskundige en informaticus werkte in de Tweede Wereldoorlog voor de Britse crypto-analytische dienst, die als doel had onderschepte gecodeerde berichten van de Duitsers te ontcijferen. Turing slaagde erin om als één van de eersten de Duitse Enigma-codes te breken waardoor de Geallieerden uiteindelijk de oorlog zouden winnen.

“De deelnemers van onze Escape Room zijn oorlogsgevangenen in een Duitse cel”, vertelt Hartvelt. “Hun taak is simpel, maar uitdagend: los alles puzzels op en ontsnap met belangrijke informatie over de Duitsers.”

Sociometric Badges meten samenwerking

De Escape Room van Inter-Actief wordt tevens ingezet door Stijn de Laat, onderzoeker bij de vakgroepen Onderwijskunde (OWK) en Psychologie voor Conflict Risico en Veiligheid (PCRV)  van de faculteit BMS. “In een Escape Room moeten deelnemers veel met elkaar samenwerken om succesvol te zijn. Dit biedt een unieke kans om meer inzicht te krijgen in teamprocessen”, vertelt De Laat. Hij doet dit met Sociometric Badges. Hiermee kan teameffectiviteit veel objectiever gemeten worden dan bijvoorbeeld met achteraf in te vullen vragenlijsten. De badges registreren welke leden van een team met elkaar interacteren door middel van onder andere Bluetoothsignalen en microfoontjes.

De Laat meet persoonlijkheidskenmerken, hechtheid van het team en interactiepatronen zoals opsplitsen van een groep. “Heeft het bijvoorbeeld zin om een leider aan te wijzen of werkt een groep effectiever wanneer iedereen evenveel inspraak heeft?”, vraagt De Laat zich af. “Door het blootleggen van de dergelijke sociale interacties hopen we inzicht te krijgen in wat een team succesvol maakt.”

Living Smart Campus

De Escape Room is één van de projecten van Living Smart Campus (LSC) van de UT, het programma gericht op campusontwikkeling. LSC bestaat uit een verzameling projecten waarbij de campus gebruikt wordt als living lab. Die projecten kunnen vanuit het onderzoek komen, maar ook vanuit het onderwijs, de ondersteuning of een studenteninitiatief zijn.

Meer info: www.utwente.nl/livingsmartcampus

11 t/m 29 april

De Escape Room ‘Think like Turing’ is van 11 tot en met 29 april te vinden op het O&O Plein en is aanvankelijk alleen toegankelijk voor alle UT-medewerkers en alle UT-studenten in groepjes van 4 tot 6 personen. Deelnemers krijgen maximaal drie kwartier de tijd om te ontsnappen. Reserveren is noodzakelijk en de kosten bedragen 3 euro per teamlid.

Meer info: www.thinkliketuring.nl