HomeNieuwsProfessor Kees Aarts naar Groningen

Professor Kees Aarts naar Groningen Benoemd tot decaan Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Professor Kees Aarts wordt per 1 augustus hoogleraar Politieke Instituties en Gedrag en decaan van de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen bij de Rijksuniversiteit Groningen.

De hoogleraar in Political Science was vanaf 2010 tot begin dit jaar wetenschappelijk directeur van het Institute for Innovation and Governance Studies (IGS) bij de Universiteit Twente. Hij heeft vanuit die rol ingezet op de verdere profilering en internationalisering van het IGS. Dit resulteerde onder andere in de totstandkoming van het IGS Data Lab. Het IGS Datalab hangt samen met de nationale erkenning die Aarts kreeg voor zijn inzicht in de ontwikkeling van de sociale wetenschappen. Verder was IGS het afgelopen jaar vooral succesvol in het verkrijgen van Horizon 2020 subsidies voor verschillende onderzoeksprojecten.

Kees Aarts heeft een indrukwekkende staat van dienst als wetenschapper. Hij beschikt over een groot (inter)nationaal wetenschappelijk netwerk en onderhield nauwe connecties met diverse partijen waaronder politiek, maatschappelijke organisaties en media. Naast zijn activiteiten als  hoogleraar Political Science bij de Universiteit Twente,  is Aarts onder andere lid van de permanente nationale commissie voor grootschalige, wetenschappelijke infrastructuur van de NWO. Hij is sinds 2011 lid van de Koninklijke Nederlandse Academie voor Wetenschappen (KNAW), waarbinnen hij sinds 2014 ook de rol van voorzitter van de sectie Gedrag- en maatschappijwetenschappen vervult. In 2015 is hij tevens benoemd tot lid van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW).

Gedurende zijn gehele wetenschappelijke carrière heeft Aarts zijn onderzoeksactiviteiten gecombineerd met het verzorgen van onderwijs in politicologie en in onderzoeksmethoden en technieken voor het bachelor- en masteronderwijs binnen de Universiteit Twente. In 2004 ontving hij hiervoor de prijs beste docent van het jaar in de Bestuurskunde.

Aarts over zijn vertrek: “Ik heb ruim dertig jaar met veel plezier gewerkt aan de Universiteit Twente, en heb het unieke karakter van deze instelling altijd hoog gewaardeerd. Ik zal alle UT-collega’s die ik mocht leren kennen, zeker missen. Nu doet zich een mooie kans voor om in Groningen mijn werk in een andere omgeving en in een nieuwe rol voort te zetten, en ik ben erg blij dat ik daarvoor de gelegenheid krijg.”

Professor Brinksma, rector magnificus van de UT, zegt over de overstap van Aarts: “Kees Aarts heeft in de vele jaren dat hij aan onze universiteit heeft gewerkt zeer veel bijgedragen, als wetenschapper en als bestuurder, en zowel aan ons onderwijs en als ook aan ons onderzoek, de laatste jaren vooral als wetenschappelijk directeur van het onderzoeksinstituut IGS.  Wij zijn hem daarvoor zeer dankbaar, en vinden het jammer hij ons gaat verlaten, maar begrijpen de nieuwe uitdaging waarvoor hij heeft gekozen, en wensen hem daarbij heel veel succes.”

Contactpersoon: Bertyl Lankhaar, woordvoerder College van Bestuur, 053 489 2210

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)