HomeNieuwsUniversiteit Twente zoekt nieuwe Rector Magnificus

Universiteit Twente zoekt nieuwe Rector Magnificus

De Raad van Toezicht van de Universiteit Twente heeft de procedure in gang gezet om een nieuwe rector magnificus te vinden die eind 2016 zijn of haar intrede kan doen, om daarmee de huidige rector, professor Brinksma, op te volgen.

Bij de UT kiezen we voor het selecteren van de beste kandidaat als nieuwe rector; deze kan dus van binnen of van buiten komen. De vacature voor rector magnificus wordt derhalve gelijktijdig in- en extern opengesteld. Ook heeft de RvT aan alle hoogleraren van de UT verzocht om met namen van geschikte kandidaten naar voren te komen. De RvT gaat er van uit dat de nieuwe rector in beginsel beschikbaar is voor twee termijnen, dus acht jaar.

Voor de RvT is het van groot belang dat de nieuwe rector een groot draagvlak binnen de academische UT-gemeenschap heeft. Ook is het cruciaal dat het College van Bestuur als een goed en complementair team opereert. De ingestelde Benoemingsadvies commissie kent derhalve een brede vertegenwoordiging uit de UT-gemeenschap. De RvT benoemt na een zorgvuldig doorlopen proces de rector, onder meer nadat de vertrouwenscommissie van de Universiteitsraad en de leden van het Strategisch Beraad zijn gehoord.

De procedure start uiteraard met het opstellen van een goede profielschets van de nieuwe rector. Daartoe zijn door de RvT op de UT tal van gesprekken gevoerd die geleid hebben tot een concept profielschets. Deze is voor advies voorgelegd aan het CvB, de Universiteitsraad en het Strategisch Beraad, waarna de RvT de profielschets definitief heeft vastgesteld en de gerichte werving deze week van start gaat.

De profielschets is op www.utwente.nl/vacatures gepubliceerd.

De Raad van Toezicht streeft er naar om tijdens de Opening Academisch Jaar op 5 september 2016 de nieuwe rector bekend te maken, zodat tijdens de Dies 2016, op 25 november 2016, de rectoraatsoverdracht zal plaatsvinden.

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)