HomeNieuwsUT en CBS samen in Big Data statistiek

UT en CBS samen in Big Data statistiek

De samenwerking van de UT en het Centraal Bureau voor de Statistiek breidt zich verder uit naar de statistiek van Big Data. Een nieuwe Letter of Intent is op 9 december ondertekend.

De bestaande samenwerking van UT en CBS, zoals bekrachtigd in november 2015, wordt nu uitgebreid naar de statistiek van Big Data. Welke verschillen zijn er waar te nemen in de samenstelling van de populatie die de Big Data produceert aan de ene kant, en de doelgroep aan de andere? Als je Big Data gaat classificeren, introduceer je dan niet ook meteen een systematische bias die de interpretatie beïnvloedt? De partners willen de combinatie onderzoeken van de IT-tools die nodig zijn om gigantische hoeveelheden data goed te verwerken, gekoppeld aan goed inzicht in de statistiek, voor betrouwbare antwoorden. UT en CBS gaan daarvoor een gezamenlijk onderzoeksvoorstel indienen voor nationale en internationale funding.

Met de ondertekening formaliseert de UT ook haar participatie in het Center for Big Data Statistics (CBDS) dat dit jaar is opgericht, met verschillende partners in binnen- en buitenland.

Ondertekening Letter of Intent, met Peter Apers, decaan faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica en Astrid Boeijen, hoofddirecteur Dataverzameling en vestigingsdirecteur CBS Heerlen

Data Camp

De ondertekening is de afgelopen dagen voorafgegaan door een ‘DataCamp’, het tweede inmiddels, waarin onderzoekers van de verschillende Nederlandse universiteiten Big Data inzetten voor het beantwoorden van researchvragen op verschillende vakgebieden. Een cluster van 60 computers met een opslagcapaciteit van 1 petabyte (ruwweg een miljoen gigabyte) stond hen ter beschikking.

Alle data inzetbaar?

Binnen de UT-onderzoeksinstituten CTIT ('ICT in context') en IGS (Innovation and Governance Studies) van de Universiteit Twente wordt niet alleen naar de techniek van Big Data gekeken, maar ook naar juridische, privacy- en securityaspecten: mag je alle data die toegankelijk is, gebruiken? Kun je de benodigde hoeveelheid data ook minimaliseren, zodat je je niet op het gladde ijs van de privacy begeeft? Dankzij de samenwerking met het CBS kunnen UT'ers toegang krijgen tot een grote hoeveelheid gegevens voor hun onderzoek - in een beveiligde omgeving. Het CBS, op zijn beurt, heeft toegang tot de nieuwste inzichten in bijvoorbeeld de technologie van grote databases en nieuwe inzichten op het gebied van statistiek.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692