HomeNieuwsKoreaanse topbestuurder (76) promoveert aan UT

Koreaanse topbestuurder (76) promoveert aan UT

Suk-Jean Kang (76), voormalig topman van het elektronicaconcern General Electric in Zuid-Korea, promoveert woensdag 9 september aan de Universiteit Twente. Zijn proefschrift bevat richtlijnen voor bestuurders over medewerkersgericht leidinggeven. Het onderzoek is gebaseerd op onderzoek bij vier grote Koreaanse bedrijven: Samsung Electronics, LG Electronics, de Woong-Jin Group en de Shinhan Bank.

Suk-Jean Kang stond mede aan de basis van de economische vooruitgang in Zuid-Korea in de jaren negentig van de vorige eeuw. Hij was 20 jaar lang CEO van General Electric. Na zijn pensionering heeft hij zich ingezet voor de professionele ontwikkeling van topmanagers, onder andere aan de Korea University in Seoul. Daar ontmoette hij prof. dr. J.W.M. (Joseph) Kessels, hoogleraar Human Resource Management aan de Universiteit Twente. Kessels begeleidde Suk-Jean Kang bij diens onderzoek naar de relatie tussen leiderschap, organisatiecultuur, kennisproductiviteit en waardecreatie.

CEO's, topmanagers en leidinggevenden

Suk-Jean Kang heeft de specifieke situatie in kaart gebracht bij vier succesvolle concerns in Zuid-Korea: Samsung Electronics, LG Electronics, de Woong-Jin Group en de Shinhan Bank. Hij ondervroeg de bestuursvoorzitter, de CEO’s en de topmanagers van alle vier organisaties. In totaal deden 387 leidinggevenden mee aan het onderzoek. De bevindingen koppelde de promovendus terug naar de onderzochte bedrijven én naar dertig bestuurders van andere Koreaanse ondernemingen.

Meer informatie

Het proefschrift, dat Suk-Jean King woensdag 9 september verdedigt, heeft als titel: ‘Leaderschip, Organizational Culture, Knowledge Productivity and Value Creation in Four Succesfull Korean Companies. Towards guidelines for people-oriented business leaders.’ Hij promoveert aan de faculteit Behavioural, Management and Social sciences (BMS).

Het proefschrift bevat een set van zes richtlijnen voor medewerkersgericht leidinggeven. Volgens de promovendus zijn open communicatie en kennisdeling tussen leidinggevenden en medewerkers essentieel voor het succes van een bedrijf. Human Research Development is daarom een cruciaal onderdeel van modern ondernemerschap in de kenniseconomie van vandaag, aldus Suk-Jean King.