HomeNieuwsMaaike Koenrades wint TGS award 2015

Maaike Koenrades wint TGS award 2015

De TGS Research Honours PhD Award voor Twents Promotie Top Talent 2015 gaat naar Maaike Koenrades, onderzoeker aan de faculteit TNW. Ze nam de award op maandag 31 augustus in ontvangst tijdens de Opening van het Academisch Jaar van de Universiteit Twente. De prijs die Maaike Koenrades krijgt, bestaat uit een cheque van 2.500 euro die zij mag besteden aan een opleiding of uitwisseling tijdens haar promotieonderzoek.

Koenrades: “Ik doe onderzoek naar de vorm en beweging van stent grafts. Dit  zijn cilindervormige metaalgaasjes omhuld door geweven kunststof die in patiënten met een verwijde aorta (aneurysma) worden geplaatst. Dit moet voorkomen dat de verzwakte vaatwand scheurt. Echter blijft de stent graft na verloop van tijd soms niet goed vastzitten waardoor problemen optreden. Doel van mijn onderzoek is in eerste instantie kennis te vergaren; wat gebeurt er precies met stent grafts in het lichaam onder invloed van de hartslag? Zo kunnen we bijvoorbeeld artsen voor de operatie helpen met het kiezen van de juiste stent voor die specifieke patiënt. De keuze van stent heeft bijvoorbeeld weer te maken met de conditie van de vaatwand. De follow-up en controle van patiënten na operatie is heel belangrijk. Indien we beter kunnen inschatten wanneer het niet goed gaat, kan sneller worden ingegrepen. Op dit moment verzamelen wij CT data van patiënten en analyseren wij deze aan de hand van door ons ontwikkelde algoritmen.”

Video Maaike Koenrades.

Koenrades rondde in november 2014 haar studie Technische Geneeskunde af. Met een overbruggingsbeurs van TGS startte zij met haar onderzoek naar stents. Sinds juli verviel deze beurs en heeft zij zelf een financier gevonden. De firma ‘Vascutek’ maakt het haar mogelijk haar onderzoek tenminste anderhalf jaar voort te zetten. Prof. Slump van EWI is één van haar promotoren.

De jury was zeer onder de indruk van haar onderzoeksvoorstel en haar presentatie daarover. Daarnaast stelt de jury het zeer op prijs dat het werk goed verbonden is aan relevante stakeholders. Er is een duidelijk doel gesteld met een risico dat past bij een onderzoekstraject aan een universiteit.

Twente Graduate School
De Twente Graduate School is in 2009 opgericht en telt zo’n negentien verschillende MSc en PhD programma’s in samenwerking met de UT onderzoeksinstituten en faculteiten. TGS richt zich op excellente studenten die een carrière ambiëren als onderzoeker. De negentien programma’s bevatten routes om alvast in de masterfase voor te sorteren op een promotieonderzoek.

Tijdens de bijeenkomst zijn ook vijf afstudeerprijzen uitgereikt. Ook ontving Erwin Hans de centrale onderwijsprijs. Meer informatie over deze prijzen, vind je hier.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)