HomeNieuwsVeni-beurs voor vier jonge UT'ers

Veni-beurs voor vier jonge UT'ers

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan vier pas gepromoveerde UT-onderzoekers een Veni-financiering toegekend. Bas Borsje, Julia Mikhal, Aimee Robbins-van Wynsberghe en Jeroen Leijten kunnen dankzij de financiering van 250.000 euro vernieuwend onderzoek starten.

Hieronder meer over de UT’ers en hun onderzoeksprojecten.

Wiskunde helpt mensen met vaatziekten

Julia Mikhal – faculteit EWI
Aneurysmes of stenoses in de hersenen vormen een belangrijk ziektebeeld dat tal van mensen treft en een risico op een levensbedreigende bloeding of verstopping geeft. Wiskundige modellen zullen het behandelingsproces ondersteunen door kwantitatieve inzichten te geven in het toekomstige verloop van de aandoening en optimale behandelingsoplossingen te vinden.

Zacht en toch veilig

Bas Borsje – faculteit CTW
Bouwen met de natuur is een veelbelovende manier van kustbescherming, dat bijdraagt aan het klimaatbestendig maken van onze kust en zo helpt bij de economische ontwikkeling van de kuststrook. Dit onderzoek bestudeert de stabiliteit van kwelders tijdens stormcondities. Deze kennis helpt ons om zachte vooroevers te ontwerpen. Borsje blijft zijn onderzoek uitvoeren in de vakgroep Water Engineering and Management (prof. Suzanne Hulscher) en werd eerste in de STW-ranking.

Addressing Ethical Challenges of the Service Robot Revolution

Aimee Robbins-van Wynsberghe – faculteit BMS
Van de 21e eeuw wordt voorspeld dat het de eeuw van de servicerobots wordt. De beslissingen die we nemen, beïnvloeden zowel de goede en slechte eigenschappen van deze robots. Robbins-Van Wynsberghe richt zich in haar onderzoek op de vraag of ethische aspecten worden getoetst in de ontwikkeling en implementatie van robots. Met deze Veni ontwerpt ze daarvoor een nieuwe ethische benadering voor de ontwikkeling van servicerobots.

Slimme bouwblokjes voor goede genezing

Jeroen Leijten – faculteit TNW, instituut MIRA
Elk weefsel in ons lichaam is opgebouwd uit kleine functionele eenheden. In dit project gaat Jeroen Leijten verschillende kleine functionele eenheden fabriceren. Deze eenheden zullen als bouwstenen worden gebruikt voor het maken van complexe weefsels. Deze complexe weefsels kunnen worden gebruikt als vervanging voor versleten, beschadigden of verloren organen.

Stimulering wetenschappelijk talent

De jonge onderzoekers kunnen de komende drie jaar hun wetenschappelijke ideeën verder uitwerken dankzij de Veni van NWO. Een Veni-financiering bedraagt maximaal 250.000 euro en is één van de persoonsgebonden financieringsvormen van NWO om wetenschappelijk talent te stimuleren. De wetenschappers doen onderzoek naar een breed scala aan onderwerpen.
Veni’s zijn maximaal drie jaar geleden gepromoveerd. Ze zijn vrij om hun onderzoeksonderwerp te kiezen. Veni maakt onderdeel uit van de prestigieuze Vernieuwingsimpuls van NWO, bestaande uit Veni, Vidi en Vici. Hiermee biedt NWO wetenschappers in verschillende stadia binnen hun carrière de mogelijkheid om grensverleggend onderzoek te doen. Meer informatie is te vinden op de website van NWO.