HomeNieuwsNieuw netwerk voor regio Twente beschikbaar
Internet of Things
Waterkwaliteit monitoring sensor

Nieuw netwerk voor regio Twente beschikbaar Internet of Things network breidt zich uit

De Provincie Overijssel en vele gemeenten willen een smart city of smart regio worden. De Universiteit Twente maakt het nu mogelijk om die ambitie te versnellen. Het is de UT gelukt om het Internet of Things (IoT) network uit te breiden naar de hele regio Twente. Het netwerk is  toegankelijk voor onderzoekers, bedrijven en studenten om te experimenteren met nieuw IoT technieken, producten en diensten.

De Universiteit Twente is al een decennia lang koploper op het gebied van het onderzoek en de ontwikkeling van het internet der dingen. Vele innovaties en spin-off bedrijven zijn reeds het resultaat van dit onderzoek, waarbij draadloze sensor netwerk technologie steeds de kern van het werk is.

Niet alleen mensen zijn altijd online, ook dingen

Niet alleen mensen zijn altijd online, ook dingen. Je kunt daarbij denken aan apparaten in de dagelijkse omgeving zoals de koelkast, de thermostaat, maar ook auto’s, je horloge en je sportschoenen. Binnen een aantal jaren zijn spullen om ons heen in huis en daarbuiten aan elkaar gekoppeld en vormen ze samen een slimme omgeving.

Smart Society en Smart Industry

Het is de verwachting dat het internet der dingen in de (nabije) toekomst productieprocessen verbetert. Dr. Nirvana Meratnia, universitair hoofddocent bij de vakgroep Pervasive Systems aan de UT en expert op het gebied van sensor data analytics en IoT: “Wereldwijd, en in Twente, zet men sterk in op de ontwikkeling van Smart Society en Smart Industry. Sensoren en het IoT spelen daarbij een cruciale rol. Het biedt o.a. oplossingen voor problemen rondom gezondheidszorg, energie, milieu en veiligheid.”

Een Grote Belofte of Big Brother?

Het internet der dingen is een grote belofte met oneindig veel mogelijkheden en kansen, maar het roept ook vele vragen op voor zowel bedrijven als inwoners. Door middel van het IoT network Twente wordt het mogelijk om dergelijke vragen te beantwoorden. Het is tevens eenvoudig om nieuwe IoT producten en diensten voor een groep gebruikers te ontwikkelen, te testen en te evalueren. Het IoT geeft de mogelijkheid aan overheid, bedrijven en inwoners om data van sensoren uit een groot geografisch gebied (regio Twente) op een eenvoudige, betrouwbare en veilige manier te verkrijgen. Het resultaat is een beter (real-time) inzicht in de conditie en toestand van objecten (straten, huizen, riolering, verlichting, etc.) en levende wezens (als huisdieren en vee).

Technologie

Voor het tot stand brengen van de draadloze verbindingen zorgt de zogenaamde LoRa (Long Range wide area network) technologie. Deze technologie heeft als karakteristiek dat het grotere afstanden kan overbruggen, tot enkele kilometers toe, met een relatief laag energieverbruik. Hoogleraar smart sensor systems prof. Paul Havinga: “Een laag energieverbruik is essentieel voor de sensoren, zodat die jarenlang op een kleine batterij blijven werken. De LoRa technologie geeft daartoe een goede basis, maar dat moet aangevuld worden met de nieuwste methoden op onder andere het gebied van betrouwbaarheid, security en sensor data analytics.” Deze technologie heeft recentelijk steeds meer belangstelling gekregen, naast KPN die hier plannen mee heeft in Nederland, maakt ook het The Things Network (TTN) initiatief gebruik van deze technologie. Het IoT network Twente richt zich op open data, op toepassingen die een hogere betrouwbaarheid en security nodig hebben en de privacy waarborgen.

Informatie over het IoT network Twente en een mogelijke deelname daaraan, is te verkrijgen bij de coördinator dr. Nirvana Meratnia, n.meratnia@utwente.nl of bij prof. Paul Havinga (p.j.m.havinga@utwente.nl).

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)