HomeNieuwsSophie van Baalen wint TGS award 2014

Sophie van Baalen wint TGS award 2014

De TGS Research Honours PhD Award voor Twents Promotie Top Talent 2014 gaat naar Sophie van Baalen, masterstudent Philosophy of Science, Technology and Society. Ze nam de award op maandag 1 september in ontvangst tijdens de Opening van het Academisch Jaar van de Universiteit Twente. De prijs die Van Baalen krijgt, bestaat uit een cheque van 2.500 euro die zij mag besteden aan een opleiding of uitwisseling tijdens haar promotieonderzoek.

Van Baalen: “Ik wil het werk van artsen verbeteren door middel van een filosofische analyse. Voor artsen en onderzoekers is het heel moeilijk om samen te werken en technieken te ontwikkelen die in de praktijk toepasbaar zijn. Artsen weten niet altijd hoe ingewikkeld de techniek is. En ingenieurs hebben niet altijd een volledig beeld van de complexe praktijk waarin een arts zich bevindt. Dat wil ik analyseren: wat zijn de verschillen in het denken? Ik wil vervolgens zowel artsen als onderzoekers handvaten geven om makkelijker te kunnen samenwerken. De techniek moet zo worden gemaakt dat een arts er ook echt wat aan heeft, dat de praktijk erdoor verbetert. Daarnaast wil ik zelf werken aan de ontwikkeling van medische beeldvormingstechniek.”

Van Baalen heeft een achtergrond in Technische Geneeskunde en Philosophy of Science, Technology and Society. De jury was zeer onder de indruk van haar persoonlijkheid en haar originele benadering van een ‘drukkend probleem’. Daarnaast stelt de jury het zeer op prijs dat haar voorstel is gebaseerd op ideeën die oorspronkelijk door van Baalen zelf ontwikkeld zijn.

Per 1 april is van Baalen gestart met haar PhD project binnen de leerstoel Philosophy of Science in Practice. Ze combineert een thema in de Technische Geneeskunde (de ontwikkeling van imaging technieken voor de klinische praktijk) met Wetenschapsfilosofie. Haar promotie wordt gefinancierd door TGS, onderzoeksinstituut MIRA en door Mieke Boon vanuit ASPASIA, ze krijgt een aanstelling bij de faculteit BMS. Haar promotoren zijn Mieke Boon en Bennie ten Haken.

Twente Graduate School
De Twente Graduate School is in 2009 opgericht en telt zo’n negentien verschillende MSc en PhD programma’s in samenwerking met de UT onderzoeksinstituten en faculteiten. TGS richt zich op excellente studenten die een carrière ambiëren als onderzoeker. De negentien programma’s bevatten routes om alvast in de masterfase voor te sorteren op een promotieonderzoek.

K. Hovestad (Kim)
Persvoorlichter (aanwezig ma, di-ochtend, do)