HomeNieuwsNieuwste technieken in materiaalbewerking met lasers

Nieuwste technieken in materiaalbewerking met lasers

De industriële vraag naar experts in het bewerken van materialen met lasers groeit. Het Laser Applicatie Centrum (LAC), een stichting die is opgericht door de Universiteit Twente en Koninklijke Metaalunie, heeft deze kennis in huis en organiseert op 15 april het Industrial Laser Event. De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van laser materiaalbewerking komen aan bod.

‘Wij  beschikken over uitgebreide kennis en de nieuwste apparatuur op het gebied van laser materiaalbewerking”, vertelt Wilco Tax van het LAC. Hij werkt nauw samen met de vakgroepen Werktuigbouwkundige Automatisering (Ronald Aarts) en Lasertechnologie (Bert Huis in ’t Veld) op de Universiteit Twente en maakt gebruik van de faciliteiten in gebouw de Westhorst op de Twentse campus. Het LAC is deze maand overgenomen door het Nederlands Instituut voor Lastechniek (NIL), dat tachtig jaar ervaring met conventionele lastechnieken heeft, maar met laserlassen een nieuwe weg inslaat.
 “Het laserlassen is bezig aan een flinke opmars en wordt bovendien in verschillende industrieën ingezet. Denk aan grote producten zoals trilvoeders in de voedingsmiddelenindustrie, maar ook het ontwerpen met lasers en het 3D printen, zelfs tot op microniveau, is een nieuwe tak van sport.”

Industrial Laser Event

Tijdens het Industrial Laser Event op 15 april, een eendaags symposium, is zichtbaar wat er op de UT gebeurt op het gebied van materiaalbewerking met lasers. Vertegenwoordigers van onder meer de Kamer van Koophandel, AWZ (toeleverancier automotive), Bosch, Kennispark Twente en de Universiteit van Leuven zijn aanwezig. Er is een rondetafeldiscussie en de laserinnovatieprijs wordt uitgereikt. Ook zijn er demo’s in het lab in de Westhorst. Dagvoorzitter is Bert Huis in ’t Veld.

Meer informatie over het programma: http://www.industrial-laserevent.nl/.