HomeNieuwsInternationaal talent in Oost-Nederland behouden voor de arbeidsmarkt

Internationaal talent in Oost-Nederland behouden voor de arbeidsmarkt Het project Connect ontvangt 30.000 euro om verdere initiatieven te ontplooien

Internationale studenten die klaar zijn met hun studie willen vaak wel blijven werken in Nederland, maar vertrekken toch meestal weer naar elders. De Universiteit Twente en Saxion zetten zich met het project ‘Connect’ al drie jaar in, om internationale studenten te behouden en te begeleiden naar een eerste baan in Nederland. Recentelijk ontving Connect van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland een geldbedrag van 30.000 euro om verdere initiatieven in de regio te ontplooien.

“Een mooier moment om het stokje van Gaston Sporre over te nemen  is er niet”,  zegt Harry Webers, voorheen directeur van Ingenieursbureau Witteveen+Bos en nu nieuwe voorzitter van Connect. Gaston Sporre was als voorzitter van de Kamer van Koophandel Oost Nederland nauw betrokken bij Connect. “Internationale studenten leveren met hun kennis van land van herkomst een grote bijdrage aan bedrijven met  internationale handelsrelaties. Het is bijzonder dat onderwijsinstellingen als Saxion en de UT dit faciliteren”, zegt Sporre.  “Internationaal onderwijs en internationale afstudeerders dragen bij  aan het internationaal en innovatief concurrentievermogen van een regio. Daar hebben veel bedrijven uit onze regio profijt van”, zegt Webers.

Connect
De achtergrond van Connect ligt in de wens van Saxion en de UT om career services aan internationale afstudeerders te bieden na afloop van hun studie én de wil om bedrijven te attenderen op een rijk geschakeerd aanbod van zoveel internationaal talent in de nabijheid. Achtergrond is de toenemende behoefte aan hoogwaardige kennis die wordt ingebracht vanuit het buitenland. Er is vooral veel vraag in het bedrijfsleven naar hoogopgeleide bèta studenten, zoals studenten van Werktuigbouwkunde, Electro-techniek, ICT en Chemical Engineering. Maar ook International Business wordt veel gevraagd met name door bedrijven die zaken doen met bedrijven in opkomende economieën zoals China en Vietnam.

Stimulans voor de economie
Ieder jaar selecteert Connect dertig internationale afgestudeerden van de UT en Saxion. Met een workshop programma worden ze voorbereid op de Nederlandse arbeidsmarkt en gelijktijdig volgen ze een traineeship bij een bedrijf. Het gehele traject speelt zich af binnen een jaar wat overeenkomt met de verblijfsvergunning Zoekjaar. “Bij Witteveen+Bos hebben we via Connect gebruikgemaakt van een Indonesische trainee die na afloop van het traineeship voor ons is gaan werken in Indonesië”, vertelt Harry Webers.  Ook kan Connect de drempel voor een internationale student verlagen om te komen studeren in Oost-Nederland; met Connect krijgt je namelijk ook een perspectief aangeboden voor na je studie. Voor een kleine zestig mensen is al bemiddeld. Zij hebben succesvol een baan gevonden bij bedrijven als Siemens, Randstad Holding, Vitens, Opra, Twentebelt, Nefit-Bosch, Service2Media en Pentair.

Boeien en binden
Dat het belangrijk is om internationale studenten te behouden in Nederland vindt ook het ministerie van  OC&W die met het actieplan ‘Make it in the Netherlands’ onderwijsinstellingen oproept het voortouw te nemen bij het boeien en binden van internationale afgestudeerden. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft in het kader hiervan aan drie regio’s een financiële bijdrage toegekend van 30.000 euro. Onze regio heeft  zich op basis van hechte samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven weten te positioneren tot een van de drie begunstigde regio’s. Met dit steuntje in de rug is Connect nog beter in staat om internationale afgestudeerden te boeien en te binden door hen naast het reeds bestaande traineeship programma, in samenwerking met ondernemers een leerwerkplekervaring aan te bieden.

Meer info over Connect:
www.utwente.nl/connect